פגיעת טיל ברכב באשדוד
פגיעת טיל ברכב באשדודצילום: פלאש 90

ימי הלחימה בדרום הובילו לנזקים כלכלים הנאמדים במיליוני שקלים לרכוש כמו בתים, כלי רכב וציוד חקלאי ועוד.

על דרכי הפיצוי לנפגעים שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ירון וקנין, מנכ"ל 'פיננצ'יק' המציע עזרה בהתנדבות לתושבי הדרום המתמודדים עם סוגיית הפיצוי על רכוש שנפגע.

"פקחי רשות המסים ושמאים מגיעים לשטח כדי לתעד את הפגיעה", אומר וקנין המציין כי "אם הפקחים הללו לא מגיעים, האפקט של הזמן חשוב מאוד ולכן חשוב לתעד את הפגיעה באמצעות פניה למשטרה ולהוציא אישור על פגיעה מפעולת איבה".

וקנין מדגיש כי אלמנט הזמן קריטי בבקשת הפיצוי שכן על התיעוד של הפגיעה להתבצע עד שבועיים מהפגיעה עצמה ועל הגשת התביעה להתבצע בתוך שלושה חודשים. "מישהו יכול לחשוב שהדברים ברורים והוא יכול לעסוק בדברים אחרים, אבל עדיין חשוב שהפגיעה תתועד בתוך שבועיים, בעיקר כשיש דברים שהם לא מובהקים, לא פגיעה ישירה אלא פגיעות הדף וכיוצא באלה".

ומה לגבי רכוש שאומדנו לא מוחלט? פריטים בעלי ערך סנטימנטאלי, כדוגמא? "יש הגדרות ברורות איזה רכוש ניתן לתבוע ואיזה לא. הערך הסנטימנטאלי פחות משחק תפקיד בהיבט הממוני, כי אין דרך לאמוד משהו סנטימנטלי", אומר וקנין הממליץ כי "אם יש דברים שיש להם ערך לא ברור כדאי להוציא דו"ח שמאי שיאמוד את שווי הרכוש בבית עוד לפני שמתרחשת פגיעה".

על מנת לפתוח בהליכים נדרשים כדי לקבל את הסיוע והפיצוי יש להמציא מסמכי בעלות על הנכס שנפגע, ולדבריו של וקנין ברשות המיסים כבר יכווינו את המבקש באשר לצעדיו הבאים. על רכוש שנפגע, אומר וקנין, בידי המדינה שתי דרכי פיצוי, או תשלום לבעל מקצוע שבו יבחר הנפגע או תיקון של הנכס על ידי אנשי מקצוע שיישלחו מטעמה של המדינה עצמה.

גם עוברי אורח שציוד שהיה איתם נפגע, כמו גם בעלי עסקים שרכוש נפגע בחנות או במפעל, יוכלו לתבוע פיצוי, ואולם גם כאן יש להנפיק במשטרה תיעוד של הפגיעה תוך ציון הזיקה לפעולת האיבה שבגינה נפגע הרכוש.