ברלין - גרמניה
ברלין - גרמניהצילום: ערוץ 7

פליקס קליין, הנציב מטעם ממשלת גרמניה לנושא האנטישמיות, פרסם בשבוע שעבר מאמר תחת הכותרת "ישנו איום של שנאת יהודים חסרת מעצורים בגרמניה" בו פירט על התגברות האירועים האנטישמיים בגרמניה בשנים האחרונות.

מהמאמר עולה תמונה מדאיגה במיוחד של התגברות האנטישמיות והרגשות האנטי-יהודיים בגרמניה. בתחילת המאמר מפרט קליין רשימה של אירועים אנטישמיים שהתרחשו במדינות מערב אירופה בתוך שבוע אחד בלבד. "לפעמים זו זאנת יהודים הניזונה מתוך השקפת עולם ימנית רדיקלית, במקרים אחרים היא אנטישמיות מוסלמית בלתי מרוסנת, אך מקורה באידאולוגיה שמאלית המאופיינת לכאורה בהומניזם. בכל פעם תמונת האויב היא זהה: היהודי", כתב קליין.

בחלק אחר של המאמר הוסיף קליין "במקביל, באופן תדיר מדי מופיעה מדינת ישראל היהודית. תחת התואנה של "ביקורת על ישראל" מתבטאת יותר ויותר שנאת היהודים ומדינת ישראל. זה כמובן לא משנה כיצד היהודים או הישראלים מתנהגים, האנטישמי תמיד ישנא את היהודים ללא קשר להתנהגותם. זהו העיקרון הפשוט אך המסוכן של האנטישמיות".

מאמרו של קליין עורר עניין רב בגרמניה, מאחר לאורך השנים זוהתה האנטישמיות במדינה עם הימין הקיצוני, אך לראשונה מקשר קלייןא את האנטישמיות גם עם השמאל. בנוסף, לאחר שנים ארוכות בהן כינה המודיעין הגרמני את האנטישמיות המוסלמית "אנטישמיות איסלאמיסטית" השתמש קליין במושג "אנטישמיות מוסלמית".

קליין מונה לתפקידו בחודש אפריל 2018. לאורך החודשים האחרונים הוא טען כי ראשי מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" מעודדים אנטישמיות בדעותיהם האנטישמיות ואנטי-חוקתיות. הוא גם הוסיף כי הבחין בעוינות גוברת כלפי יהודים בקרב המיעוט הטורקי, כתוצאה מהשנאה אותה מפגין נשיא טורקיה ארדואן כלפי ישראל.

בסוף המאמר שלו קובע קליין כי "גרמניה עדיין רחוקה מהאנטישמיות חסרת הרחמים הקיימת במקומות אחרים" אך קליין מזהיר כי האנטישמיות עדיין קיימת בגרמניה במימדים גבוהים.