הרב יואל קטן
הרב יואל קטןצילום: ישיבת שעלבים

לאחרונה פרסם משרד הבריאות נתונים לפיהם בכל שנה מתים בישראל כ-6,000 חולים מזיהומים נרכשים בבתי החולים. תוחלת החיים בארץ הולכת ועולה, הרבה בזכות בתי החולים והצוותים הרפואיים הנפלאים שבתוכם, שבעזרת הטכנולוגיות המשוכללות ביותר בעולם מצילים יום יום חיים של חולים ופצועים. תודה לריבונו של עולם, ויישר כוחם של שליחיו, המלאכים בלבן. אך בצד כל הטוב הזה עומדת העובדה הזאת: אלפי חולים מתים בכל שנה מזיהומים שבהם נדבקו בבתי החולים שלנו.

לפני כ-150 שנה חי בווינה רופא נשים צעיר בשם איגנץ פיליפ זֶמֶלְווייס, שגילה שקיים קשר הדוק בין רחיצת ידיים לפני הטיפול ביולדות ובין ירידה דרסטית במיתת יולדות מזיהום לאחר לידה. גילוייו נתקלו בזלזול מצד חבריו, והדבר הוציא אותו מדעתו כפשוטו – הוא נפטר בגיל ארבעים לערך במהלך אשפוז פסיכיאטרי. רק שנים אחר כך הוסכם שחיטוי הידיים בין חולה לחולה מציל חיים. אנחנו ב"ה כבר לא שם. איך ייתכן אם כן שאלפי חולים מתים כל שנה מזיהומים? איך מקומות מצילי חיים הפכו למקומות כל כך מסוכנים? האם הצרה של הזיהומים היא גזירת גורל?

אחד הרופאים החשובים בארץ הסביר שאי אפשר להימלט מרכישת זיהומים בבתי חולים, בעיקר אצל חולים מדוכאי חיסון. אומנם אפשר לעשות בנושא הזה הרבה יותר, כולל הקדשת יותר משאבים להורדת צפיפות האשפוז והגברת המשמעת ההגיינית בקרב הצוות. במקביל יש לתגבר את הצוותים הרפואיים, שהעומס הגדול עליהם גורם לתקלות ולסבל לחולה וגם לפגיעה בכללי החיטוי. לדעתו, הלחץ הציבורי צריך להיות מכוון להקצאת יותר משאבים מעוגת התקציב הלאומי לשיפור תשתיות והרחבת תקנים, שיצמצמו במידה משמעותית את הזיהומים.

גם הגדלה מסיבית של התוכניות לאשפוזי בית בהשגחה רפואית, תוכניות שאמורות להועיל הן לחולה והן למערכת הרפואית – והרי כולם מודים שלא כל חולה שמקבל טיפול פעם או פעמיים ביום צריך ליהנות משירותי מלונאות בבית החולים במשך ימים ארוכים – עשויה להועיל רבות לפתירת גם חלק מבעיית הזיהומים הנרכשים. ואם בשביל זה צריך לשנות את תחשיבי התשלום לקופות החולים ולבתי החולים – זה המקום וזה הזמן.

רופאים אמורים לעסוק ברפואה, ורבנים - בענייני הלכה. כאן הנושאים הללו מתחברים – פיקוח נפש דוחה כמעט את כל התורה כולה, וקיימת חובה הלכתית לעשות כל מאמץ כדי לצמצם את הזיהומים. בזמן המגעים הקואליציוניים חשוב שיישמע בקול רם גם הקול הזה: בתי החולים הפכו למקום מסוכן לחולים, וחלק גדול מפתרון הבעיה נמצא בידינו.

אם פתאום מספר ההרוגים בתאונות דרכים היה ממריא חלילה לאלפים – ראשים היו עפים, שרים ומנכ"לים היו מפוטרים. כאן מדובר על אלפי מתים מזיהומים שאת חלקם הגדול, גם אם לא כולם, ניתן למנוע בהחמרת ההקפדה על ההיגיינה בבתי החולים ובתוספת תקציב ברמה סבירה. הדברים נכונים תמיד, ובעיקר כאשר בראש משרד הבריאות כנראה ימשיך לעמוד סגן שר שההלכה היא נר לרגליו. הנושא הזה חייב להיות בראש מעייניו - וגם בראש מעיינינו.