נתניהו בחנוכת השגרירות: זכרו את הרגע הזה

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו פרסם אחר הצהריים (רביעי) הצהרה רשמית לפיה ארה"ב לא תחתום עוד על הצו המעכב את העברת השגרירות לירושלים.

"ב -14 במאי 2018, שגרירות ארה"ב בירושלים נפתחה רשמית. עכשיו, כשאנחנו קרובים ליום השנה הראשון לאותו אירוע חשוב, אני שמח לדווח כי הודעתי לקונגרס, לאחר שדנתי על כך עם הגורמים הרלוונטיים, שאין יותר צורך בשימוש בויתור הנשיאותי המגביל את המעבר ואת המימון להעברת השגרירות, כפי שקבע 'חוק שגרירות ירושלים' שקיבל הקונגרס ב-1995", כתב פומפאו.

הוא הוסיף כי "חוק שגרירות ירושלים קרא למחלקת המדינה לפתוח בירושלים לא רק את משרדי השליחות הדיפלומטית של ארה"ב לישראל, אלא גם את מגוריו של השגריר. במרס 2019, בהתייעצות עם ממשלת ישראל, החלטנו שגם השגריר יעבור לגור בירושלים. לפיכך קבעתי כי שגרירות ארה"ב בירושלים פתוחה באופן מלא ורשמי בהתאם לחוק שנחקק".

"לפני 23 שנה, הקונגרס הצביע ברוב מכריע בעד תמיכה בהעברת שגרירות ארה"ב לירושלים. ממשלים רבים סירבו להעביר את השגרירות, ובמקום זאת הפעילו ויתורים נשיאותיים. ב-6 בדצמבר 2017, הנשיא טראמפ החליט באומץ להכיר בירושלים כבירת ישראל והורה למחלקת המדינה להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. היום אנחנו מצהירים בגאווה שאנחנו ממשיכים ליישם את ההחלטה", סיכם פומפאו.

פקיד בכיר בשגרירות ארה"ב הסביר בעבר לערוץ 7 מדוע נאלץ טראמפ עד כה לחתום על הצו מדי חצי שנה. "הממשל גאה שבכך שפתח את שגרירות ארה"ב בירושלים, ב-14 במאי השנה. אלא שההגדרה הנדרשת כוללת את העברת משרדי המשלחת הדיפלומטית והעתקת מקום מגוריו של ראש הצוות הדיפלומטי - השגריר".

"המסמך עליו חותם הנשיא בעצם שומר על הגבלת מימון החוק כפי שנדרש בו, עד שיושלם השלב הטכני שבו יועתקו גם מגורי השגריר עצמו לירושלים", מוסיף הפקיד.

כאמור מדובר בהליך טכני, אבל כזה שיוצר אבסורד - כשמצד אחד השגרירות כבר פועלת בירושלים, ומצד שני הנשיא ממשיך לחתום על החלטה המעכבת כביכול, את ההעברה.