דגל ישראל
דגל ישראלצילום: אייסטוק

מיזם חדש מבקש לחשוף את הציבור לסיפורם של יהודי ארצות הברית שעזבו את חייהם באמריקה מאחור, על מנת לסייע בבניית הארץ בכל דרך אפשרית - לעתים אף בסכנת מעצר וענישה.

הסיפורים האישיים ממחישים עד כמה הקשר של ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית הוא ארוך ועמוק. בין העדויות ניתן לראות ולשמוע אנשים שפעלו כדי לרכוש את הספינות ששימשו מבצעי ההעפלה מאירופה, יוצאי צבא אמריקאי שרכשו נשק ותחמושת שהיו קריטיים למלחמת העצמאות, ובעלי עסקים שתרמו מהידע המקצועי שלהם לפיתוח התעשייה בישראל.

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, אמרה לרגל השקת הפרויקט: "לכבוד יום העצמאות חשוב לזכור שמערכת היחסים של ישראל עם יהודי ארצות הברית ארוכה ומורכבת, אך מבוססת על חזון משותף: כינונה וחיזוקה של מדינת ישראל כפרויקט משותף של כל יהודי העולם.״

אריה הלבני, מנכ"ל תולדות ישראל, הוסיף "חשוב לנו להבהיר שישראל היא מיזם משותף של יהודי העולם. הסרטונים הללו יעזרו לחנך ישראלים על התרומה הייחודית של יהודים אמריקאים לישראל, כמו גם לתת ליהודי ארצות הברית תחושת שייכות לישראל, שכן מדובר בסיפור הצלחה שהם חלק ממנו."

בין העדויות ניתן לצפות בשושנה לוי מספרת כיצד בזמן עבודתה בספריית הקונגרס היא התבקשה על ידי נציג ההגנה להשתמש בסיווג הביטחוני שלה ו'לשאול' כמה מפות של הפנטגון. המטרה: לעזור לכוחות הישראלים להתכונן למתקפה ערבית בעקבות תכנית החלוקה של האו"ם. סיפור נוסף הוא סיפורו של הרב שטרן, המעיד כיצד השתמש בגישה שניתנה לו, כיוצא צבא ארה"ב שנלחם במלחמת העולם השנייה, כדי לקנות עודפים מהצבא, כולל תחמושת, לארוז אותם מחדש ולהכין אותם למשלוח לישראל בשנת 1948.

שירה רודרמן הוסיפה, "כמו מרבית הישראלים שהתנדבו, בנו, לחמו ופעלו בשנותיה הראשונות של המדינה, גם מקביליהם האמריקאים לא מוכרים בקרב הציבור – וזה היופי. העדויות מראות שהיו אלה היהודים הרגילים, בני העשרה ואנשי העסקים, גברים ונשים, בעלי הבתים ובעלי ההשפעה שתרמו את מה שיכלו למען עצמאות ישראל. כמו אז כך גם היום: אלפים רבים של יהודים, רובם לא מוכרים, תורמים את זמנם, כספים ויכולותיהם לטובת ישראל, בקמפוסים, בזירה המדינית ובאמצעות השקעות כלכליות ותרומות לכלל תחומי החיים."