השופא אליהו מצא
השופא אליהו מצאפלאש 90

השופט בדימוס אליהו מצא, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, תוקף את כוונת הקואליציה החדשה לחוקק פסקת התגברות מוגברת שתאפשר לכנסת להעביר שוב חוקים שנפסלו בבג''ץ.

בראיון ל"הבוקר הזה" עם אריה גולן בכאן רשת ב' אמר מצא כי "הדברים האלה הם בלתי נסבלים. אתה שואל אם זו סכנה לדמוקרטיה? זו לא רק סכנה לדמוקרטיה, זאת דמוקרטיה אפס, זו הריסה מוחלטת של הדמוקרטיה, פגיעה חמורה בעקרון שוויון הכול בפני החוק, זה לא מתקבל על הדעת".

על בקשת פרקליטי נתניהו לדחות את השימוע כדי שיהיה להם יותר זמן להתכונן אליו אמר השופט בדימוס ''אני חושב שהשאלה הזאת לחלוטין לא רלוונטית. אם הם היו נוהגים כראוי הם היו זכאים בוודאי לתקופת הכנה יותר ארוכה אבל הם מתחמקים מקבלת החומר וכל עוד הם אינם מקבלים את החומר הם לא יכולים להישמע בטענה שהכמות הגדולה אינה מאפשרת להם להתכונן, הם בכלל לא קיבלו את החומר, הם מסרבים לקבל אותו".

"מחודש מרץ ועד ה-10 ביולי היה להם מספיק זמן אבל הם לא רצו לקבל את זה מלכתחילה. והיועמ"ש ברוב נדיבותו ורוחב ליבו שמאז תחילת ההליכים נוהג ברוחב לב גדול כלפי רה"מ ופרקליטיו, הוא נתן להם חבל ארוך מאוד כאשר הם ביקשו לא לקבל את החומר לפני הבחירות פן ידלוף ויגיע לתקשורת חס וחלילה ואולי גם מישהו מהציבור ישמע שיש משהו נגד רה"מ ואולי זה ישפיע על ההצבעה שלו, כל הנימוקים האלה לא היו רלוונטיים, אבל בכל אופן זה ניתן להם".

"על כך שהציבור הצביע לו למרות שהוא יודע על כתב החשדות, זה אחד הארגומנטים של תומכיו שמיועדים לרוקן את העניין מתוכן. על הרעיון של לא היה כלום כבר ויתרו, עכשיו רוצים לחתור ללא יהיה כלום. זאת אומרת היה מה שהיה אבל עכשיו לא יהיה שימוע, לא יהיה משפט, לא יהיה דיון, הציבור יעמוד פעור פה וימתין בסבלנות לראות מה יקרה בביאת המשיח. כל התהליך עכשיו הוא תהליך שלדעתי מוכתב מלמעלה לא ע"י עורכי הדין אלא ע"י הלקוח שלהם, והם לפי דעתי חוטאים מחובתם המקצועית ומבזים את עצמם בזה שהם נכנעים למהלכים האלה".

"הם עצמם יודעים והיועמ"ש אמר את זה ביותר מרמז שהוא ינהג איתם בהתחשבות בקשר ללוח הזמנים. קודם כל שייקחו את החומר, קודם כל שיהיה צעד אחד קדימה".

מצא הוסיף, "הם מסרבים לקחת את החומר רק בגלל סיבה אחת, סחבת. סחבת בלתי נסבלת שמטרתה היא אחת, להגיע לתהליך של חקיקה שיחסן את רה"מ מפני העמדה לדין וגם יגדע את היכולת של בג"ץ להתערב בעניין ע"י זה שתהיה פסקת התגברות לא רק על חקיקה של הכנסת אלא גם החלטות של הכנסת''.