חייל דתי מתפלל
חייל דתי מתפללצילום: Yaakov Naumi/Flash90

ארגון "צו 1" מדווח כי צה"ל לא מתחשב בפקודת השירות המשותף שקידם הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט ושעוררה התנגשות בין הצבא לחיילים הדתיים.

כזכור, הפקודה מחייבת את רשויות הצבא לשאול כל חייל דתי (למעט קצין או נגד) בטרם שיבוצו אם יש מניעה מצידו לשרת בגדוד מעורב של חיילים וחיילות. לדברי הארגון, מפקדים בכירים מצאו דרך לעקוף את הפקודה ולהכניס לוחמים בני ישיבות כ"תגבור בסיפוח" בגבולות, שם משרתים הגדודים המעורבים.

הלוחמים הדתיים מסופחים תחת פיקוד מפקדת פלוגה מעורבת, יחד עם כל הפלוגה שלה במוצב קטן.

עידן לוי, רכז הפעילים של "צו 1" מעריך שהסיבה לכך היא הצורך ב"לוחמי חוד" (מערך הגבולות ופיקוד העורף לא מוגדרים ככאלה) ובפרט בטנקים, לאחר כישלון פיילוט לוחמות השריון פעמיים. לוחמי שריון דיווחו ל"צו 1" כי הוצבו במוצב "מפגש" בגבול ישראל- מצרים שבאחריות קרקל יחד עם מפקד המחלקה שלהם והבעיות לא אחרו לבוא: הפרדה מינימלית בין המגורים, השירותים והמקלחות, נסיעות משותפות ותנועה בביגוד אזרחי. לאחר מאבק הואיל מפקד גדוד קרקל להוציא את הלוחמים.

תלונה אחרת באה מפיקוד המרכז בגזרת בקעת הירדן. לוחמי גדוד החי"ר 931 של חטיבת הנח"ל, בני ישיבות הסדר, סופחו לגדוד המעורב "לביא הבקעה" במוצב ורד יריחו ונתקלו באותן הבעיות. בשני המקרים הוגשו תלונות לממלא מקום נציב קבילות החיילים תא"ל מיל' איתן דהן.

מארגון "צו 1" נמסר לערוץ 7, "פקודת השירות המשותף היא רעה, והיישום שלה בשטח גרוע עוד יותר. כנראה שמבחינת הרבנות הצבאית הראשית תורת המגדר ניצחה מזמן את תורת ישראל וגם בני ישיבות הסדר הם כבר לא פרח מוגן. אנו בארגון מסייעים לכל חייל באשר הוא וקוראים לרמטכ"ל אביב כוכבי ליישם את הבטחתו ביום מינויו 'כל חייל וחיילת הם נכס יקר שקיבלנו למשמרת, וְהדאגה למשרתים היא צו' ולהוכיח כי בכל הקשור לחיילים שומרי מצוות מילים אלו אינן ריקות."

מנגד גורם צבאי דוחה בתוקף את הטענות של "צו 1" בכתבה ומדגיש כי מרגע שהגיעה פנייה מצד אחד החיילים הדתיים היא טופלה מיידית מול הגורמים הרלוונטים לשביעות רצונם של כל הצדדים, "לא היה שום מאבק ממושך ושום אטימות של מפקדים".

תגובת דובר צה"ל: "צה״ל הוא צבא העם וככזה מגייס לשורותיו חיילים וחיילות מכל קבוצות האוכלוסייה. בצה״ל קיימת פקודת השירות המשותף שתכליתה הבטחת מימוש יעודו של צה״ל, במטרה שכלל החיילים יוכלו לשרת ולתרום תוך שמירה על אורח חייהם.

״באשר לטענות המועלות בכתבה הן אינן נכונות. המקרה הראשון, אירע לפני כחודש וחצי, בו מספר לוחמי שריון העלו בפני מפקדיהם שהרגישו חוסר נוחות לשהות במוצב יחד עם לוחמות.
לאחר בירור מעמיק של הגורמים המקצועיים והפיקודיים, נמצא כי כלל המגורים והמרחב המשותף עומדים בפקודת השירות המשותף.

״באשר למקרה השני, חיילי חטיבת הנח"ל שהו במוצבים בהתאם לפקודות הצבא ולפקודת השירות המשותף בפרט. לא מוכרות תלונות מצד החיילים בנושא, ובמידה ויעלו הן יטופלו בקשב רב ע״י המפקדים. יודגש כי בצה״ל הובהר כי אין להחמיר או להקל על הוראות פקודת השירות המשותף. כל מקרה כזה, מועבר לטיפול המפקדים בשטח, ומתבצעת הבהרה כוללת של הנהלים הקבועים״.