אלעד מלכא
אלעד מלכאצילום: עצמי

אלעד מלכא, חבר מועצת העיר ירושלים, שיגר מכתב לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כחלון שבו הוא דורש לגנות את חברת ''אסלטום'' הצרפתית ששוקלת לפרוש מהמכרז להפעלת הרכבת הקלה בבירה.

מלכא, נציג תנועת התעוררות, כתב לנתניהו ולכחלון כי ''במהלך סוף השבוע הודיעה חברת הרכבות 'אלסטום' כי היא שוקלת לפרוש מפרויקט הרכבת הקלה בירושלים משום שהפרויקט פוגע או עלול לפגוע בזכויות אדם''.

לאור זאת, חברות 'דן' ו'אלקטרה' אשר הגישו את מועמדותן למכרז תפעול הקו האדום של הרכבת הקלה בעיר, ביקשו לדחות בשלושה חודשים את קיום המכרז שתוכנן ב-13 במאי.

לטענתן, עמדת 'אלסטום' מבוססת על הסכסוך הישראלי פלסטיני ולמעשה מונעת בפועל את היכולת של אותן החברות להגיש הצעה במכרז. כמו כן, טענה החברה הצרפתית כי היא מנועה מלהשתתף בפרויקט משום שהוא נוגד את החוק הצרפתי.

מלכא מזכיר במכתבו כי "בשנת 2013 נתבעו חברת 'אלסטום' וחברות הבת שלה על ידי ארגונים פרו-פלסטינים על השתתפותם בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. בתביעה זו, טענה חברת 'אלסטום' שמכיוון שהיא חברה מסחרית אין קשר בין פעולותיה לאמירה פוליטית בכלל ובפגיעה בזכויות האדם בפרט.

''בנוסף, פסק בית המשפט בצרפת כי 'אלסטום' וחברות הבת שלה לא הפרו את המשפט הבינלאומי, את המשפט ההומניטרי או את אמנת האו"ם בהשתתפותם בהקמת הרכבת הקלה. למרות זאת, טוענת כיום חברת 'אסלטום' כי הפרישה מהמכרז נובעת מפגיעה בזכויות האדם''.

לדברי מלכא, הצהרתה של החברה הצרפתית מהווה בפועל התנגדות לפרויקט חשוב בעיר הבירה של מדינת ישראל. ''אמירה זו בעייתית כאשר היא מגיעה ממדינה אשר נמצאת ביחסי שלום עם ישראל ויש ביכולתה להשפיע על מהלכים נרחבים נוספים''.

הוא הדגיש כי הפעלת קווי הרכבת הקלה בירושלים הכרחית בתהליך שיפור התחבורה הציבורית בעיר. לתושביה ולתיירים הרבים הפוקדים את ירושלים מדי שנה הקו האדום הוא הקו הראשון מבין שמונת קווי הרכבת הקלה בירושלים, אשר תחילתו בשכונת פסגת זאב בעיר וסיומו בהר הרצל בדרום העיר. ''קו זה מחבר בין קצוות העיר, משמש את תושביה הרבים וכן מאפשר לנוסעיו לנסוע בצורה נעימה בתחבורה ציבורית.

''הרכבת הקלה משמשת נוסעים ממגוון רחב: יהודים, ערבים, חרדים, דתיים וחילונים. היא מקדמת רווחה עבור כלל תושבי העיר והמבקרים בה ולמעשה בכל הקשור לזכויות אדם, הרכבת רק משפרת אותן עבור כלל האוכלוסיה. טענת 'אלסטום' היא הכפשה של מדינת ישראל בכלל ובירתה ירושלים בפרט במקרה הרע ותירוץ גרוע לפרישה מהמכרז במקרה הטוב", טען מלכא.

מלכא גם מזכיר כי ''אלסטום'' הינה ספקית קרונות הרכבת של חברת 'סיטיפס' אשר מפעילה כיום את קו הרכבת הקיים. "'סיטיפס' הודיעה על פרישתה ממכרז הפעלת קווי הרכבת הקלה בירושלים לפני זמן קצר משום שלטענתה הסכם הזיכיון אינו סביר. סמיכותם של שני האירועים הללו מעלה שאלה לגבי כוונותיהן של שתי החברות מלכתחילה.

"יש לגנות את הצהרתה של חברת 'אלסטום' ולעשות את מירב המאמצים על מנת שהחברות הנוספות אשר משתתפות במכרז לא יפגעו מצעד זה וכתוצאה מכך יפגע הפרויקט כולו", כתב מלכא במכתב לכחלון ולנתניהו.