סגן שר החוץ הפולני עם גדעון טיילור
סגן שר החוץ הפולני עם גדעון טיילורצילום: איל"ר

גדעון טיילור, יו"ר הפעולות בארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר), מתייחס היום (שני) להתנגדות פולין לעסוק בהשבת רכוש יהודי שנגזל בידי הנאצים בימי השואה.

"אנו מאוכזבים מהטון והשפה שפולין נקטה בנוגע לנושא השבת הרכוש בשבועות האחרונים", אמר טיילור.

הוא הוסיף, "בעלי רכוש יהודים ושאינם יהודים, כולל ניצולי השואה ובני משפחותיהם, ציפו שפולין תעשה איתם מידה של צדק. סוגיה זו איננה נוגעת בהחרמת הרכוש על ידי גרמניה הנאצית בעת כיבוש פולין. הסוגיה נוגעת לרכוש שהולאם לאחר מכן על ידי הממשלה הקומוניסטית ושפולין ממשיכה ליהנות ממנו כלכלית ממנו עד היום".

"ממשלת פולין הציגה טיוטת חקיקה כדי לטפל בבעיה זו לפני יותר משנה. אנו מקווים לדיאלוג מחודש עם פולין כדי שתוכל להתמודד עם העוול ההיסטורי הזה", סיכם טיילור.

נזכיר כי משלחת ישראלית אמורה הייתה לצאת היום (שני) לפולין על מנת להשתתף בדיון על השבת רכוש יהודי שהוחרם בימי מלחמת העולם השניה, אך בממשלת פולין הוחלט לבטל את הביקור.

ההסבר הרשמי שניתן לביטול ביקור המשלחת שאמורה הייתה לייצג את המשרד לשוויון חברתי, היא שינויים לכאורה בהרכב הפרסונאלי של המשלחת. לטעמם של הגורמים בפולין ההרכב הפרסונלי החדש מוכיח כי מטרת המשלחת היא דיון בהשבת רכוש יהודי, סוגיה שאין בכוונתן לדון בה במהלך המפגש.

ההחלטה הפולנית מתקבלת על רקע מחאות ברחוב הפולני והקביעות לפיהן אזרחי פולין הם עצמם קורבנות שואה ולכן אין שום עילה לדרוש מהם פיצוי כזה או אחר לעם היהודי.