הרב יחזקאל לוקשטיין
הרב יחזקאל לוקשטייןצילום: ערוץ 7

הרב יחזקאל (חסקל) לוקשטיין, אחד הרבנים האורתודוכסים הבולטים בניו יורק המקורב לממשל טראמפ ומי ששימש כרב קהילת "ישורון", סיפר במאמר שכתב הלילה (שלישי) מדוע החליט אחרי 60 שנים לבטל את המנוי לעיתון ה'ניו יורק טיימס'.

"אחרי שחזרנו מחופשת פסח מרוממת בישראל, התקשרנו אשתי ואני לעיתון, והסברנו לנציג כי הקריקטורה שפורסמה ב-25 באפריל, המתארת את בנימין נתניהו ככלב המוביל את דונלד טראמפ העיוור חבוש בכיפה שחורה היא בלתי הגיונית מבחינתנו", כותב הרב לוקשטיין במאמר שפרסם בג'רוזלם פוסט.

הוא מוסיף, "הסברנו לו שמשהו רקוב בעיתון שאינו מבין היכן עובר קו הגבול בין קריקטורה לגיטימית לבין אנטישמיות ארסית, קנאות מסוכנת ותועבה של ממש. זה לא עניין של מה בכך, אלא משהו שאי אפשר לחיות איתו בעולם המודרני".

הרב מספר כי "ההחלטה על הפסקת המנוי לא היתה קלה, אבל הכרחית. פעמיים ב-25 השנים האחרונות השעיתי את המנוי שלי ואף קראתי לאחרים לנהוג כמוני בגלל סיקור לא הוגן כלפי ישראל. הפעם האחרונה שעשיתי זאת היתה אחרי פסח 2002, כאשר צה"ל יצא למבצע לעצירת הטרור בשטחי ישראל, שגבה מחיר של יותר מאלף קרבנות. רבים מהם נענו לקריאה זו וארגונים ובתי כנסת הפסיקו לפרסם מודעות אבל בעיתון כפי שהיה נהוג עד אז והדבר גרם הפסד כספי לא מבוטל לעיתון".

"לאחר שנים אחדות חזרנו לקבל את העיתון פעם בשבוע בשל הרצון להבין את כל הלכי הרוח בציבור, אבל אחרי פרסום הקריקטורה הזאת שיצאה בגלוי נגד העם היהודי, ראש ממשלת ישראל ונשיא ארה"ב הבנו של'ניו יורק טיימס' אין מקום בביתנו ובאופן כללי בכל בית יהודי מכובד וגם בכל בית מכובד שאינו יהודי", מוסיף הרב לוקשטיין.

במבט קדימה, הרב מנסה לעורר את הציבור לעשות מעשה כדי להיאבק באנטישמיות. "אנו חיים בעולם של אנטישמיות גוברת ואלימה. מי ששונא אותנו, ולא משנה אם משמאל או מימין, הסיר את הכפפות. הם מרגישים שהתקשורת ומנהיגים פוליטיים בארה"ב נותנים להם רוח גבית - לדבר, לכתוב ולהדפיס קריקטורות שעד לפני שנתיים היו נחשבות למוקצות".

"אני לא יודע למה זה קורה. אני רק מסתכל על אמריקה שלנו, על אירופה, מקומות שיהודים כבר לא מרגישים בטוחים בהם ומסיק מסקנה אחת: כל אזרח אמריקני הגון ובמיוחד כל אזרח יהודי, צריך לקום ולעשות כל שביכולתו כדי להילחם במגמה הזאת, לפני שהיא תתגבר"

"במקרה של ה'ניו יורק טיימס' המעשה הוא פשוט: אנחנו צריכים לסרב לאפשר לעיתון להיכנס לבתים שלנו. זו פעולה קטנה ולא משמעותית אם היא נעשית על ידי בודדים. אבל אלפים שיעשו אותה יגרמו למסר להדהד ברחבי ארה"ב ובעולם כולו. המעשים שלנו יעשו את ההבדל והצעד הראשון יהיה לזרוק את הטיימס מהבית", מסכם הרב לוקשטיין.