בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ראש הממשלה קיבל עוד שבועיים למאמצי הרכבת הקואליציה וביומן ערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' למגעים בין איחוד מפלגות הימין לליכוד בצל המשבר עם 'ישראל ביתנו' והודעתו של חבר הכנסת ליברמן כי אין בכוונתו להמשיך במגעים מול צוות המו"מ של הליכוד.

בפתח דבריו מבהיר חבר הכנסת סמוטריץ' כי בניגוד לתחושות לפיהן מפלגתו קרובה לחתימה עם הליכוד "יש כמה סלעי מחלוקת משמעותיים בשני משורים מאוד משמעותיים: ההתיישבות וסוגיות דת ומדינה".

"בנושא ההתיישבות, אנחנו דורשים לייצר כמה עוגנים שימנעו את החששות שלנו מהצדדים השליליים דורשים לכלול בקווי היסוד של הממשלה לא רק התנגדות למדינה פלשתינית, אלא בכלל התנגדות להעברת חלקים מארץ ישראל לידיים זרות
שעלולים להיות בתכנית טראמפ ועלולים לכלול מסירת שטחים. אנחנו דורשים לכלול בקווי היסוד של הממשלה לא רק התנגדות למדינה פלשתינית, אלא בכלל התנגדות להעברת חלקים מארץ ישראל לידיים זרות. אנחנו דורשים החלטת ממשלה שתטפל אחת ולתמיד בהשתלטות הערבית על שטחי סי, אנחנו דורשים חוק לביטול חוק ההתנתקות.

''אנחנו מבקשים להסדיר את ההתיישבות הצעירה באמצעות חוק מרקם החיים וגם באמצעות הקמת רשות להסדרת ההתיישבות ביו"ש כמו שיש רשות להלבנת ההתיישבות הבדואית בנגב וכהנה וכהנה. לצערינו בסוגיות הללו אנחנו באי הסכמות מול הליכוד".

לכך מוסיף חבר הכנסת סמוטריץ' את סוגיות הדת ומדינה כבסיס מחלוקת לא מבוטל כשמול העמדה שמציגה מפלגתו ניצב אביגדור ליברמן ומתנגד. "אנחנו מבקשים לשמור על הסטטוס קוו באופן אמתי ולא כפי שהוא נשחק בעקבות פסיקות בג"צ ובעקבות פעולות ציבוריות בשטח של פתיחת עסקים בשבת. אנחנו מבקשים סעיפים עם שיניים לשימור הסטטוס קוו". סמוטריץ' מזכיר בהקשר זה כי בעבר היו סעיפים קואליציוניים הנוגעים לשמירת הסטטוס קוו, אך בפועל "הוא נשחק פעם אחר פעם אחר פעם".

בהתייחסו לתכנית טראמפ מבהיר חבר הכנסת סמוטריץ' את סכנותיה של התכנית, כפי שפורסמו עיקריה על ידי עמית סגל, סכנות שיש להיערך אליהן מבעוד מועד, ובראשן התפיסה לפיה מה שבידי ישראל יישאר בידיה, אך מה שבידי הצד הערבי יישאר בידיהם, "זה גרוע מאוד. לכן צריך לקבע מסמרות. אנחנו רוצים שהממשלה לא תוכל להעביר שטחים רשמית לשטחי A ולא תוכל להפקיר את השליטה ואכיפת ככל שנגדיר קווים אדומים וגבולות גזרה הממשלה הבאה תהיה יציבה יותר. אנחנו לא רוצים שיבוא יום ויקראו לזה מחוות או צעדים בוני אמון ויגידו לנו שאנחנו מפילים ממשלת ימין בגלל העברת כמה דונמים כמחווה ליד קלקיליה
החוק והאחיזה היהודית בשטחי B וגם למחות את חרפת הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון מספר החוקים של מדינת ישראל ולהביע את הכוונה והרצון לחזור לפחות לארבעת הישובים בצפון השומרון".

לדבריו לא נכון יהיה להיכנס לממשלה ולהותיר את נקודות המחלוקת להמשך הקדנציה, גם אם בידי מפלגתו היכולת לפרוש בכל עת ולהביא לנפילתה של הממשלה. "אנחנו לא רוצים להיכנס לממשלה כדי להפיל אותה, אלא לוודא שהממשלה תעשה את מה שהיא צריכה לעשות. ככל שנגדיר קווים אדומים וגבולות גזרה הממשלה הבאה תהיה יציבה יותר.

''אנחנו לא רוצים שיבוא יום ויקראו לזה מחוות או צעדים בוני אמון ויגידו לנו שאנחנו מפילים ממשלת ימין בגלל העברת כמה דונמים כמחווה ליד קלקיליה או טול כרם. אנחנו מראש רוצים לוודא שראש הממשלה מבין וכתוצאה מכך גם טראמפ מבין את גבולות הגזרה שבהם יש לנתניהו מנדט לתמרן".

בהתייחסו להתנגדות ליברמן לסעיפי הדת והמדינה אותם דורשות מפלגתו והמפלגות החרדיות, מחריף סמוטריץ' את דבריו וקובע כי לנוכח מעמדו כראש מפלגה בת חמישה מנדטים מתנהג ליברמן כמעט ההתבצרות של ליברמן והניסיון שלו לכפות את עמדתו בגלל חמשת המנדטים שלו הוא ניסיון בריוני ובוודאי לא דמוקרטי, אבל ליברמן הוא אדם קצת חסר אחריות.
כבריון המבקש לסחוט את הממשלה ואת המדינה כולה.

"הפעולות של ליברמן לא דמוקרטיות בעליל. הוא מחזיק חמישה מנדטים. מספר הכיפות בקואליציה המסתמנת הוא הרבה מעבר למפלגות הדתיות והחרדיות. יש כוח פוליטי דמוקרטי גדול שרוצה לשמור על אופייה וזהותה של מדינת ישראל, מבלי לפגוע בפרטיותו של אף אדם. חשובים להם נושאים כמו גיורים ועוד. בסוגיות הללו ההתבצרות של ליברמן והניסיון שלו לכפות את עמדתו בגלל חמשת המנדטים שלו הוא ניסיון בריוני ובוודאי לא דמוקרטי, אבל ליברמן הוא אדם קצת חסר אחריות. ראינו איך אתמול הוא טיפס על עץ גבוה והציב חמישה תנאים. היום הודיע על הפסקת המו"מ ומבחינתו או שנעים לדרישותיו או שלא. זה מעורר חשש אבל לא יתכן שכתוצאה מכך ניכנע".

"אנחנו מבקשים בסך הכול לשמור על הסטטוס קוו ואנחנו רואים תהליך עמוק של כרסום בו לאורך השנים האחרונות, אם בגלל דינמיקה של החיים ובחלקם בעקבות בג"צ. בקדנציה האחרונה היה סעיף כללי על שמירת הסטטוס קוו ואם הוא לא ישמר זה יתוקן בחקיקה, אבל בפועל זה לא קרה. בית המשפט אישר את הליך 'השגחה פרטית' לא דרך הרבנות הראשית, בית המשפט שחק בשני פסקי דין את נושא הגיור וזה לא תוקן בחקיקה וגם חוק המרכולים לא עסק בתל אביב עצמה, ואנחנו לא יכולים לאפשר את המשך השחיקה הזו.

''אנחנו מכירים את העתירות שכבר מונחות ביחס לכותל ואת התשובות הבעייתיות ליברמן צריך לגלות אחריות ולתת דין לבוחריו ולציבור הישראלי כולו. התנהגות שלו בלתי מתקבלת על הדעת. אנחנו לא מוכנים שבגלל ההתנהגות החד-צדדית שלו הוא יקבל את דרישותיו ואנחנו הם שיוותרו בסוגיות שהן בנפשנו
שהיועמ"ש הניח, ואם לא מראש נתקן את מה שצריך לתקן כדי לשמור את הסטטוס קוו אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באיזושהי שחיקה נוספת ואסור לאפשר זאת. גם העם לא רוצה לאפשר זאת".

"מרבית הדרישות שלנו מונחות בקונצנזוס הרחב של הציונות הדתית. אני לא חושב שמישהו רוצה לתת לרפורמים דריסת רגל בכותל ולא את הפריצה של מערך הגיור, מה שיביא לכך שבתוך דור או שניים לא נדע מי יהודי ומי לא. אין הצדקה למרבית מהעבודות שמבוצעות בשבת. יש פתרונות שיאפשרו עבודות בלי חילול שבת, אבל זה דורש רצון טוב והבנה שהשבת היא חשובה והיא ערך, ולא ניתן לרמוס אותה ברגל גסה בציבוריות הישראלית. אנחנו לא מוכנים להסתפק בסעיפים שניתן יהיה להציג לציבור כאילו השגנו אותם, אבל מניסיון העבר אנחנו יודעים שאי אפשר יהיה לממש אותם".

כשנשאל איך יוכל לשבת בממשלה אחת עם מי שהוא מגדיר את מהלכיו כמעשים בריוניים ולא דמוקרטיים, קרי אביגדור ליברמן. "אנחנו רוצים לשבת בממשלה אחת" הוא מבהיר. "הקואליציה הזו תהיה טובה מאוד והומוגנית באופן יחסי ותאפשר חיזוק ההתיישבות ותיקונים קריטיים במערכת המשפט, אבל לא בכל מחיר. לא יתכן שמפלגה קטנה של חמישה מנדטים תסחט את הקואליציה כולה ואת העם כולו. יש הרבה אנשים כמו מיקי זוהר ודודי אמסלם שגם אם אינם דתיים הם אנשי מסורת שומרי שבת, וגם להם המסורת והשבת חשובות באמת. יש רוב בעם שרוצה לשמר את הסטטוס קוו".

"בלתי מתקבל על הדעת שמפלגה קטנטנה כמו של ליברמן תסחט את המערכת ותשים אקדח לרקה. גם ליברמן צריך לגלות אחריות ולתת דין לבוחריו ולציבור הישראלי כולו. התנהגות שלו בלתי מתקבלת על הדעת. אנחנו לא מוכנים שבגלל ההתנהגות החד-צדדית שלו הוא יקבל את דרישותיו ואנחנו הם שיוותרו בסוגיות שהן בנפשנו".רוצים שלכותרת ממשלת ימין יהיה תוכן אמתי ומשמעותי. צריך לתת לראש הממשלה את הקרדיט על עמידה בתקופת אובמה ויחד עם זה בארבע שנות הקדנציה האחרונה לא הצלחנו לקדם בנושא ההסדרה למעט שכונה אחת בבנימין

לדבריו אלה מוסיף סמוטריץ' ומעיר כי להערכתו לליברמן אין אלטרנטיבה של ממש שכן כמי שגרם להפלת ממשלת ימין הוא צפוי להפסיד לא מעט קולות ולהניב תוצאה שתסתיים מתחת לאחוז החסימה.

את דרישותיה של מפלגתו מגדיר סמוטריץ' כדרישות מינימאליות שאינם מבקשות לגרור את הממשלה לכיוונים שבהם לא הייתה, כפי שאולי היו רוצים במפלגה, ומשום כך אין סיבה לוותר על דרישות אלה. להערכתו עם כל המפלגות, למעט זו של ליברמן המסרב לדבר, ניתן לסגור את הקואליציה הבאה במו"מ מקביל ולהערכתו הפערים לא גדולים בין המפלגות.

"אנחנו רוצים שלכותרת ממשלת ימין יהיה תוכן אמתי ומשמעותי. צריך לתת לראש הממשלה את הקרדיט על עמידה בתקופת אובמה ויחד עם זה בארבע שנות הקדנציה האחרונה לא הצלחנו לקדם בנושא ההסדרה למעט שכונה אחת בבנימין, חלק גדול בגלל מקלות שתקעה מערכת המשפט. אנחנו רוצים ממשלת ימין לא רק בכותרת, ימין של התיישבות וזהות יהודית".

על הסוגיה הפרסונלית נשאל סמוטריץ' אם תיק המשפטים הוא בהגדרה של 'יהרג ובל יעבור', והוא משיב: "אני לא חושב שאנחנו מדברים במונחים של יהרג ובל יעבור. זו תביעה צודקת. כחלון עם ארבעה מנדטים נשאר באוצר וליברמן בביטחון, דרעי עם הפנים והדתות וגפני עם ועדת הכספים וליצמן עם אנחנו כבר שנים מדברים על האיזונים שנדרשים ואנחנו רוצים לנצח על המלאכה החשובה הזו ולהוביל אותה. אנחנו רוצים להטמיע את המשפט העברי וזו שליחות גדולה שרק אנחנו נעשה אותה. שני התיקים הללו בידינו ואין סיבה שכולם יקבלו ואנחנו לא. אנחנו לא גלגל חמישי בקואליציה
הבריאות, הממשלה הזו היא המשך של הממשלה הקודמת. היינו עם שמונה מנדטים ושלושה תיקים. כעת אנחנו מבקשים שניים מהם, את החינוך והמשפטים".

ואולי, שאלנו, יציע ראש הממשלה את החינוך והחקלאות? "זה כמובן בלתי מתקבל על הדעת. אני מתעקש על המשפטים כי זה תיק חשוב ומשמעותי. אנחנו כבר שנים מדברים על האיזונים שנדרשים ואנחנו רוצים לנצח על המלאכה החשובה הזו ולהוביל אותה. אנחנו רוצים להטמיע את המשפט העברי וזו שליחות גדולה שרק אנחנו נעשה אותה. שני התיקים הללו בידינו ואין סיבה שכולם יקבלו ואנחנו לא. אנחנו לא גלגל חמישי בקואליציה. אנחנו לא פחות חשובים מאחרים".

האם יכול להיות שמפלגתו של סמוטריץ' תעדיף ללכת לבחירות חוזרות, מה שאולי ירכז אליה את הקולות שאבדו לכיוון בנט ופייגלין? "כשאני מנתח את המפה, היחידים שיכולים להרוויח בבחירות חוזרות הם אנחנו. ללא תחרות עם בנט נוכל לחזור עם 8-10 מנדטים. האחרים יכולים רק להפסיד.

''לליכוד יהיה קשה לשחזר את ההצלחה, כחלון גירד אחוז חסימה והחרדים לא בטוח שיוכלו לשחזר את ההישג, וגם ליברמן במרחב הסיכון, ואם יפיל את האפשרות להקמת ממשלת ימין טובה, זה יפגע בסיכוייו.

''עם זאת, למדינת ישראל לא טוב להיכנס לעוד תקופה של מערכת בחירות, שהיא תקופה של חוסר יציבות, מה שלא טוב לא לכלכלה ולא למשילות ולא ליכולת קבלת ההחלטות בניהול המדינה. מערכת בחירות מגלמת בתוכה סיכונים והיא לא דבר טוב לאף אחד. לכן כולם מעריכים שנגיע להבנות, אבל אנחנו צריכים לדעת להתעקש על הדברים החשובים לנו, ולא להיות הפראיירים שבסוף נכנסים רק כדי שלא ללכת לבחירות, ואני מצפה משאר השותפים, גם מליברמן, לגלות אחריות ולהגיע להבנות עם כולם".