מחנה ריכוז. ארכיון
מחנה ריכוז. ארכיוןצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ורנה בהלסן, היורשת של חברת הענק Leibniz לייצור עוגיות וביסקוויטים בגרמניה, הגנה על העבר הנאצי של החברה והעובדה כי החברה נהגה להעסיק מאות עובדי כפייה במהלך מלחמת העולם השנייה.

ראשי החברה הודו לפני מספר חודשים כי במהלך המלחמה העסיקו לפחות 200 עובדי כפייה, מרביתן נשים. חלק מעובדות הכפייה הגיעו משטחי אוקראינה שנכבשה ע"י הנאצים.

"זה היה לפני הזמן שלי. שילמנו לעובדי הכפייה בדיוק כמו לעובדים הגרמניים והתייחסנו אליהם ממש יפה. החברה לא עשתה שום דבר רע", אמרה בהלסן בת ה-25.

דבריה של היורשת הצעירה, שירשה את החברה מסבה שהקים אותה, עוררו סערה בגרמניה וגררו ביקורות חריפות. "אם את יורשת מפעל כזה גדול, את יורשת גם אחריות ולא צריכה לנסות להרשים אף אחד" אמר לארס קלינגבייל, מזכ"ל המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה.

גם ראשי חברת הענק לייצור עוגיות התנערו מדבריה של היורשת הצעירה ופירסמו הודעה בה הביעו הודעת צער על עברה הנאצי של החברה. "החברה מודעת לסבל הגדול ולעוול שחוו עובדי הכפייה ואנשים רבים נוספים באותם שנים, ומכירה באחריותה המוסרית וההיסטורית" נמסר בהודעה.

גולשים רבים בגרמניה הביעו זעם על דבריה של בהלסן, שהצדיקה את העסקת עובדי הכפייה במפעל המשפחתי, ושיגרו תגובות זועמות לדבריה. "העוגיות של החברה הזו הם עכשיו החטיף הרשמי של מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" כתב אחד הגולשים. גולשים אחרים קראו להחרים את מוצרי החברה עד אשר בהלסן תפרסם התנצלות פומבית על דבריה.