יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: קובי ריכטר, TPS

ח"כ יאיר לפיד נאום היום (רביעי) במליאת הכנסת לציון יום הרצל ותקף בחריפות את הניסיונות של רה"מ להעביר את חוק החסינות ואת פסקת ההתגברות אותה הגדיר "החוק הטורקי".

"הסיבה שהיה כל כך חשוב להרצל להציג מודל כזה של תפיסת מרכז זה מפני שהיתה לנגד עיניו לא רק המחשבה מהו המודל הטוב, אלא היתה לו גם מחשבה של מהו המודל הרע. היה לו מודל רע שהוא תפקד מולו כאיש פוליטי, והמודל הרע שהרצל ראה לנגד עיניו היה הסולטאן הטורקי", פתח לפיד.

לדבריו, "הוא הבין והכיר מקרוב איך נראים החיים תחת הסולטאן הטורקי, כי מולו הוא עבד . הוא ידע איך נראית חצר מושחתת של שליט מושחת, הוא ידע מה קורה למדינה שבה יש חוקים מסוג אחד לשליט ולמקורביו וחוקים מסוג אחר לכל שאר האזרחים. הוא ראה איך נראית הסתאבות של שלטון שמרגיש חזק מדי. הוא ידע מהו המודל הרע למדינה ולפיכך הוא ישב לכתוב איך נראה המודל הטוב."

לפיד גם פנה באופן אישי לכמה מבכירי הקואליציה שנכחו במליאה בזמן הנאום. "בבניין הזה הבעיה בעייני היא לא המושחתים, הבעיה בעיניי היא האנשים ההגונים שנותנים לזה יד מפני שהם פספסו את הרגע, השמות כתובים באדום פה על המסכים הקטנים".

"גלעד ארדן בשביל זה הלכת לחיים פוליטיים, בשביל לתת לזה יד? יולי, אני מעריך ואני אוהב אותך והצבעתי בעדך ליו"ר הכנסת , כולנו יודעים שיש סיכוי טוב שתהיה נשיא מדינת ישראל, אלה הערכים שאתה רוצה להביא לבית הנשיא? את זה שיהיו פה חוקים של חסינות? את זה שאתה תהיה חתום על זה שישראל מפסיקה להיות דמוקרטיה ? פולקמן, בשביל זה הלכת לחיים פוליטיים, לחתום על זה? להגיד כן, אני חותם על זה? אני נותן לדבר הזה לדרוס אותי למרות שאתה ואני יודעים שאתה לא מאמין בזה וזה לא דרכך? איציק כהן ומקלב וצחי, חסרים אנשים הגונים שיודעים שמשהו רע קורה פה. הרב רפי, התלמידים מסתכלים עלייך , התלמידים שלך שואלים את עצמם האם הוא עומד לתת לזה יד? האם הוא יחתום על חוקי החסינות שייצרו לנו סולטאן משלנו?", סיים לפיד.