אנטישמיות בפולין
אנטישמיות בפוליןצילום: פייסבוק

תקיפתה של היהודייה בהלסינבורג שבדרום שבדיה מעלה שוב את סוגיית ההתמודדות עם תופעות אנטישמיות בקהילות יהודיות ברחבי העולם, סוגיה שמעולם לא ירדה מסדר היום.

בימים אלה מתקיים בבריסל כינוס של ועידת רבני אירופה הדנים על מצבן של הקהילות. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אליעזר נוי, שליח 'תורה מציון' בגרמניה שנוכח בכנס, על ההתמודדות המורכבת.

כבר בפתח דבריו מבהיר נוי כי גם בכנס הנוכחי לא דובר ולא מדובר על בשורות חדשות וכיווני פעולה חדשים מעבר למה שהיה עד כה, "הקריאות הן תמיד לבוא ולדרוש מראשי המדינות לקחת אחריות על האזרחים היהודיים כמו כל אזרח אחר, ואם יש איומים על אוכלוסיות מיוחדות הממשלות צריכות לדאוג למניעת האירועים הללו".

בדבריו מבהיר נוי כי על אף האירועים האחרונים שהגיעו לכותרות בקהילות היהודיות באירופה לא נרשמים גילויי אנטישמיות מיוחדים, כאלה שלא היו בעבר. "אנטישמיות באירופה היא לא חדשה. בלונדון מקיימים אירוע מיוחד, כאקט של הכאה על חטא, לציון שריפת יהודי יורק ב-1190. האנטישמיות באירופה לא התחילה אתמול. היא התחילה עוד לפני שהנאצים עשו את מה שהם עשו. אין איזה גל חדש של אלימות".

"אני יכול להגיד על עצמי שאני כמי שגר בגרמניה, מסתובב רוב מוחלט של הזמן בלי כובע על הראש עם כיפה וחש בטוח. במשך שש שנים הקריאות היחידות לעברי הן 'שבת שלום'. היו כאלה שהתרגשו לראות יהודים. אני נוסע המון ויכול לומר שבגרמניה תחושת הביטחון מלאה, בצרפת יש מקומות שאלך עם כובע על הכיפה, בבריסל גם כן אלך עם כובע, אבל לא מדובר בשינוי ברמת האנטישמיות".

עם זאת מציין נוי כי עיקר הבעיה היא בזירה הפוליטית, שם היהודים נמצאים "בין הפטיש והסדן, בין הימין שמוקיע את היהודים יחד עם האיסלאם, לבין השמאל הקיצוני שמשתמש בתירוץ הוקעת מדינת ישראל ומתוך כך תוקפים את היהודים כמי שתומכים את מדינת ישראל".

באשר לחקיקה אירופית נגד אלמנטים יהודיים כדוגמת ברית מילה ושחיטה יהודית, אומר נוי כי לחקיקה זו התירוצים הם בדרך כלל סיבות הומניטאריות. הוא מזכיר כי בספר החוקים של נורבגיה מ-1920 לערך נכתב שאסורה שחיטה כשרה, וזאת על מנת לעודד יהודים לעזוב את המדינה... להערכתו אין תשומת לב מיוחדת לחקיקה ממוקדת נגד היהודים, והתחושה היא שהפחד האירופאי הוא יותר מהאיסלאם, אך ישנן תנועות המכוונות את הפחד הזה לכלל המיעוטים ובהם גם היהודים.

עוד שאלנו את נוי אם כניסתם של יהודים לפרלמנטים האירופים מסייעת למצבם של היהודים, או שמא אותם נבחרים מתנערים משיוכם האתני ואולי אפילו גוררת בחירה שכזו גל אנטישמיות ושנאה מחודש.

לטעמו של נוי ככל שתפחת ההתמקדות ביהדותם של נבחרים שכאלה כך הם יוכלו לפעול יותר למען הציבור היהודי שמאחוריהם. "ככל שנדבר על ההשפעה שלהם פחות כך הם יצליחו לפעול יותר. הם נמצאים תחת זכוכית מגדלת בגלל עצם היותם יהודים וככל שמסמנים אותם כמודל יהודי כך הם חוששים לקדם צעדים לטובת היהודים. ככל שנשים עליהם פחות פוקוס תקשורתי הם יוכלו לפעול בצורה חיובית יותר למען העם היהודי".