אקלימותרפיה
אקלימותרפיהצילום: יח"צ

במחשבה ראשונה נראה לנו מוזר, הרעיון לשנות את סביבת המגורים לתקופה מסוימת בכדי להשיג שיפור בתופעות מחלה ספציפית. אך במבט חוזר נשים לב שהאנושות עשתה זאת משחר ההיסטוריה. מעבר בין מדינות ותנאי אקלים שונים לצורכי רפואה התקיים מאז ומעולם, נסקור בקצרה את האפשרויות המצויות לחולי אטופיק דרמטיטיס ונעריך את כדאיותן.

מה זה אקלימותרפיה ואטופיק דרמטיטיס?

פירוש המילה אקלימותרפיה, הוא: טיפול באמצעות אקלים – שימוש בתנאי אקלים ייחודיים המאפיינים אזור מוגדר, במטרה להיטיב ולשפר את הסימפטומים של מחלה מסוימת.

אטופיק דרמטיטיס, נפוצה ומוכרת גם כאסטמה של העור, היא סוג של דלקת עור המתבטאת בפריחה, אדמומיות ופצעים על גבי העור ומלווה בגרד מציק ובלתי נסבל.

נציין שלושה אקלימים בהם נפוץ כיום לבקר ולשהות לצורכי רפואה, בין היתר לתועלת תופעות הנגרמות ממחלת אטופיק דרמטיטיס.

דאבוס, שוויץ – בעמק ייחודי, מוקף הרים ועצים בגובה 1560מטר, שוכנת העיירה דאבוס, בה מגיעים מאות ואלפי מבקרים בשנה לצורכי הבראה וריפוי. אוון, צרפת – בדרום צרפת, לצד עיירה קטנה ורדומה, שוכן מרכז טיפול הידרותרפי המנצל את אוצרות הטבע במים ובסביבה לצורך הקלה וריפוי. ים המלח, ישראל – בעמק נמוך במיוחד, שוהים אלפי חולים בשנה כדי לשאוף ולספוג את המליחות והמינרליות הייחודית שבאוויר ולהתרפאות בקרני השמש.

כמובן שיש מקומות נוספים בעולם, חלקם אף נחקרו להבין האם ואיך הם מועילים, בכל אופן ננסה לתאר את המעלות באופן כללי, ולהשוות את שיטת הטיפול הזו, לטיפולים טופיקאלים וסיסטמיים קיימים.

איך טיפול באקלימותרפיה עוזר למתמודדי אטופיק דרמטיטיס?

שיטת טיפול באטופיק דרמטיטיס באמצעות שינוי אקלים, מתקיימת על ידי שהות של 3-6 שבועות באתר ההבראה המדובר. טיפול באמצעות אקלים התפתח בעיקר למחלות כרוניות כמו אטופיק דרמטיטיס והמאמץ להשיג הקלה ארוכת טווח.

ישנם מספר אלמנטים מבחינה אקלימית שמיטיבים עם העור האטופי:

  • אויר נקי - ללא זיהום, ללא כימיקלים ובמקומות מסוימים ללא אלרגנים נפוצים.
  • קרני שמש – בדומה לטיפול פוטותרפיה, קרני השמש במינון מסוים משפיעים לטובה על העור האטופי.
  • תנאי חום/לחות אידיאלים – ייחס אופטימלי בין מזג אויר וטמפרטורה נעימה ורמת לחות טובה.
  • מים עתירי מינרלים – מעיינות מים שחלחלו שכבות אדמה וצברו מינרלים בריאים ומועילים.

בנוסף, מתכונת הטיפול באקלים מטבעה אינה כוללת כמעט שום תופעות לוואי או סיכונים, והתועלת המושגת בדרך כלל נשארת לטווח ארוך יותר מהמקובל בטיפולים קונבנציונליים.

אם כך יש לנו אלטרנטיבה בטוחה, יעילה ומקיפה יותר לטיפול באטופיק דרמטיטיס, המבוססת ברובה על תכונות ומשאבי טבע מבריאים ומרפאים.

חסרונות טיפול באקלימותרפיה למתמודדי אטופיק דרמטיטיס

כפי שהזכרתי, לצורך טיפול אקלימי עם תוצאות משמעותיות, יש צורך בשהות ממושכת של מספר שבועות. מטבע הדברים אתרי טיפול אקלימיים ממוקמים בתנאי טבע בלתי רגילים והשהות בהם לתקופה ממושכת דורשת התאמות רבות באורח החיים, והסתגלות לתנאי סביבה ושגרת טיפול ייחודיים.

בסופו של דבר המגביל המרכזי לשיטת טיפול זה הוא – כסף. זוהי שיטת טיפול יקרה, תכנית טיפול באמצעות אקלים מתחילה באלפי שקלים ויכולה להסתיים בהוצאה של עשרות אלפים כולל גם על תכנית טיפול רפואית הנדרשת בחלק מהאתרים להשלמת הטיפול.

חשוב לזכור, אין תרופה לאטופיק דרמטיטיס, גם לא אקלימותרפיה. זוהי שיטת טיפול להקלה והבראת העור בצורה משמעותית, הנותנת הזדמנות לנסות ולשמר את ההטבה גם אחרי החזרה לשגרה. זהו חסרון נוסף המעיק על לא מעט חולים, המחלה לא עוברת, היא יכולה לחזור וההטבה היא זמנית.

איך אפשר לטפל באטופיק דרמטיטיס באמצעות אקלים?

חולים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס בינונית וקשה, שאינם מצליחים להשיג שיפור בעזרת תרופות המקובלות, מחפשים שיטות ודרכים אלטרנטיביות להקל ולהרגיע את התופעות.

ים המלח הוא האופציה הראשונה והקרובה. מומלץ מאד להגיע לשם בהדרכת רופא, או לבקר במרפאת עור באזור ים המלח. שיטת הטיפול באמצעות אקלים אינה רק לשהות במקום ולכן חשוב לקבל את ההדרכה וההכוונה מרופא מנוסה ומקצועי.

מרפאות המים של אוון, פתוחים למשך מספר חודשים מהאביב עד הסתיו כל שנה, העלויות כמובן לא מעטות, ניתן לברר אליהם באינטרנט או דרך רופא העור המטפל שלכם.

שהות בדאבוס, שווייץ, עלולה להיות האופציה היקרה מבניהם, בפרט הליווי ותכנית הטיפול במרפאת עור במקום יקרים מאד.

בעזרת פרויקט מחנה הקיץ 'עור חדש' שמאורגן על ידי העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס ניתן להצטרף לקבוצה מאורגנת, ואף לקבל סבסוד בהוצאות על פי קריטריונים של חומרת המחלה.

ההחלטה לפנות לטיפול אקלימי היא החלטה משפחתית-מערכתית מורכבת, הכרוכה בדרך כלל בעלויות כבדות. יש לשקול אותה בתשומת לב. עם זאת, כדאי לדעת כי לעיתים טיפול אקלימי הצליח לסייע במקום בו כשלו טיפולים רבים אחרים, וההשקעה התקופתית הוכיחה את עצמה למשך זמן רב לאחר מכן.העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיסמזמינים אתכם לפנות אלינו לקבלת פרטים ומידע נוסף התקשרו לטלפון מספר:1700-507-506 ונשמח לעמוד לרשותכם.