פרופ' אברהם דיסקין
פרופ' אברהם דיסקיןצילום: Gershon Elinson/Flash90

בעוד כשבועיים תיערך בכנסת הצבעה על מינוי מבקר המדינה, בימים האחרונים מסתמן כי המפלגות החרדיות לא מתכוונות להצביע בעד מינויו של הפרופ' אבי דיסקין בעקבות קמפיין שמתנהל נגדו.

בשיחה עם ערוץ 7 התייחס פרופ' דיסקין לציטוטים המובאים בשמו בתקשורת החרדית במטרה להביא להתנגדות החרדים למינויו, דחה אותם ואמר כי הם הוצאו מהקשרם.

"ההפך הגמור הוא הנכון", אמר פרופ' דיסקין, "זה דברים שהוצאו מהקשרם. מה שאמרתי באותו ראיון זה שאני עמדתי פעם להצביע עבור ש"ס למרות שאני בעוונותי הרבים לא שומר מצוות, אך אני מאמין בעיקר וחושב שהיהדות קיימת היום רק בזכות הציבור החרדי ולא בזכות אפיקורסים כמוני. עמדתי להצביע עבורם מפני שהעלו את חמתי בקמפיין 'ש"ס קוֹנטרוֹל? נְייֶט, נאש קונטרול? דֶה' (סיסמת הבחירות של רשימת ישראל בעלייה בבחירות לכנסת ה-15 שאומרת - שליטת ש"ס? לא! שליטה שלנו? כן! י"ג), שנאמרו דרך אגב ע"י אדם שאני מחבב נתן שרנסקי, ואמרתי שאני אצביע בעד ש"ס בפני כיתה של מאה תלמידים".

הוא המשיך והסביר את הציטוט המובא בשמו. "ועדיין, חלק ממצביעי ש"ס הם לא חרדים, הם מסורתיים, כל הכבוד להם אין לי שום בעיה עם הדבר הזה, וכמו שאני אמרתי בעניין השכלול של שיטות מפא"י באים בטענות אל ש"ס, מה הם בסך הכל עושים? הם בסך הכל מאמצים בכשרון רב למען מטרה שהיא נעלה בעיניהם דברים שנעשו עשרות שנים לפניהם למשל על ידי שלטון מפא"י, זה ממש ההיפך הגמור ממה שאני אמרתי"..

"אני חושב שהיה פה קמפיין שנועד כולו להוציא דברים מהקשרם ולפסול אותי ע"י כל השותפים בקואליציה ולכן השאלה היא האם אני אצליח לשכנע מי אני באמת או שהקמפיין השקרי ינצח. אם אני אצליח לשכנע מי אני באמת אני חושב שש"ס ויהדות התורה לא ימצאו מועמד ראוי ממני", הוסיף דיסקין.

דיסקין הסביר שאת המפלגות החרדיות "המסמך השקרי שכנע, נעשתה פה עבודת אומנות, מסמך של 10 עמודים אחד אחרי השני מצטט דברים שלי נגד נתניהו, נגד הבן שלו, נגד ליברמן אבל אחרים לא השתכנעו, נתניהו לא השתכנע, ליברמן לא השתכנע ולצערי דרעי כן השתכנע".

בשיחתו עם ערוץ 7 מדגיש דיסקין שיסיר את מועמדותו אם לא יצליח לשכנע את המפלגות החרדיות לתמוך בה. "אם דרעי לא ישתכנע הפוך", המשיך פרופ' דיסקין, "דבר ראשון אין שום סיכוי שאני אתמנה, דבר שני אני לא מעוניין, אני לא מעוניין להתמודד כנגד דרעי, כנגד ליצמן, כנגד גפני - אני בעדם".

פרופ' דיסקין ביקש להביא דוגמאות מהעבר לדברים בהם הוא תמך בש"ס. "אני פעמיים שכבתי על הגדר למען ש"ס. פעם אחת בעניין המועצות הדתיות, שהייתה התדיינות בבג"ץ שנמשכה שנים ומי שהוציא את הערמונים מהאש הייתי אני, בתקופה של יצחק כהן ואחרי זה בתקופה של אשר אוחנה. עד היום מחלקים את התקציבים במועצות הדתיות לפי הפתרון שאני מצאתי שחילץ אותם מצפורני בג"ץ".

הוא הביא דוגמא נוספת. "הפעם השניה היא, ש'יש עתיד' לפני בחירות 2013 בקשו ממני סיוע בענייני רפורמה וכיוצ"ב וסייעתי להם. הנושא והנותן הראשי מטעמם היה אז היועץ המשפטי שלהם רונן אביאני ואני רבתי איתו מריבה נוראה בגלל העניין של ברית האחים ודחיקת המפלגות החרדיות. הטיעון שלי היה שזה טמטום פוליטי ועוול מוסרי. לכן הדברים שמוצגים הם הפוכים מהאמת".

על הטענה נגדו כי הוא תומך בפתיחת המסחר בשבת ענה פרופ' דיסקין, "שקר וכזב פעם נוספת. ישבתי באולפן עם חבר כנסת של ש"ס ועם המראיין בערוץ הכנסת ומה שאמרתי הוא שאני מאמין באיש הישר בעיניו יעשה כל עוד הוא לא מזיק לאחרים ואני גם אמרתי שפתיחת המרכולים היא בניגוד לחוק"

דיסקין הדגיש והסביר, "החוק אומר שאין עבודה בשבת וגם בג"צ, גם ראש עיריית תל אביב וגם הניצול של האיחור בתגובה של שר הפנים הם בניגוד לחוק ובניגוד לאורח החוק, כל אחד יכול לפתוח בארכיון של ערוץ הכנסת ולבדוק. אני מציע להסתכל בראיון, ישבה שם תמר זנדברג ואני וחבר הכנסת של ש"ס ישבנו יד אחת נגדה".

"אני למשל נגד פתיחת עסקים בשבת באופן מוחלט בירושלים, למרות שהסטטוס קוו ברובו הופר לרעת החרדים, כי בירושלים פתיחת עסקם בשבת מכל סוג זו פגיעה בציבור שהוא חלק ניכר מהציבור הירושלמי. אני לא יודע איך זה במקומות אחרים אך אני דבק בחוק ולא לפגוע בזולת", הוא מציין.

על הטענה כי ראוי שמבקר המדינה יהיה שופט או לפחות אדם עם רקע משפטי משיב דיסקין, "רוב השנים מבקר המדינה לא היה שופט, שני הראשונים שכיהנו המון זמן, מוזס ונבנצל, לא היו שופטים. כשאני אומר דברים אנטי אקטיביזם שיפוטי, שופטים בכירים מתקשרים אליי ואומרים לי 'אני מסכים עם כל מילה שאמרת אבל אני לא יכול להגיד את זה בפרהסיה'. קיבלתי טלפון כזה משופט מחוזי בכיר שהיה מועמד לעליון לפני כחודש".

"לגבי ההשכלה המשפטית שלי, אני מתמחה במשפט קונסטיטוציוני (משפט חוקתי, י"ג) למרות שאין לי השכלה משפטית פורמלית. אני מומחה גדול במשפטים בלי שיש לי תואר אקדמי בעניין הזה. אני מומחה למנהל, אני מומחה למדע המדינה, אני בקי בחקר הביצועים, אני בקי בתורות של קבלת החלטות. יש לי מגוון יכולות שלא היה לאף מבקר בעבר פלוס עמדה אנטי אקטביסטית קיצונית בתחום המשפטי, זה התחום היחיד שבו אני קיצוני", הוא הדגיש.