הרב מנחם פרל
הרב מנחם פרלצילום: דוברות

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת, קורא לשר הכלכלה אלי כהן להתנות את המענק למפעל פיניציה בירוחם במתן אפשרות לעובדים שומרי שבת לעבוד במפעל.

במכתב ששלח לשר כהן כתב הרב פרל כי מבדיקה שערך עולה כי בעבר עובדים במפעל שביקשו לשמור שבת, נתקלו במהלך עבודתם בסירוב לעבודה במשמרות בימות החול בלבד.

"הנהלה שמנצלת את הצורך של הפועלים בעבודה ומאלצת אותם לחלל שבת או להתפטר, לא יכולה לבוא בדרישות לאיש", קובע הרב פרל.

הרב פרל הבהיר כי כראש מכון צומת העוסק בחיבורים שבין עולם ההלכה לעולם הטכנולוגיה ופועל רבות כדי לאפשר את קיום השבת בעולם המודרני, הוא מוחה על החרם שהוטל על המפעל, חרם הפוגע בסופו של דבר בעובדי פיניציה ומעדיף רכישת תוצרת חו"ל. "בעיני החרמת מפעל המעסיק יהודים באיזורי הפריפריה היא מעשה מכוער".

לסוגיית פיניציה הציע הרב פרל פתרון ולפיו בעל המפעל היהודי ימכור קצת יותר משביעית מהמפעל לנכרי ויחתום איתו הסכם משפטי שרווחי השבתות והחגים יהיו שייכים לגוי, ובימים אלו יועסקו רק מי שאינם יהודים. כדי ליישם זאת, יש להכשיר עובדים ברמה גבוהה, להשקיע משאבים כדי להגביר את האוטומציה, ולהותיר בשבת מספר מינימלי של עובדים לפיקוח בלבד.

עם זאת, לצד העזרה למפעל, "שר הכלכלה במדינת העם היהודי לא יכול לעמוד מנגד כאשר מפעל כלשהוא מדיר את שומרי השבת מלעבוד בו. ועל כן אבקשך להתנות את המענק לפניציה בהתחייבות כי המפעל יהיה פתוח גם לעובדים שומרי שבת."