בשבע מהדורה דיגיטלית

אירוויזיון 2019:
מיליוני שקלים, רק אלפי תיירים

עוד לפני גמר התחרות הבינלאומית במוצאי שבת, אפשר כבר לברר מי הם הזוכים והמפסידים בה.

עפרה לקס , י"א באייר תשע"ט

חצי הגמר
חצי הגמר
צילום: הדס פרוש, פלאש 90

במוצאי שבת יגיע לשיאו אירוע המוזיקה המושקע ביותר שהיה בישראל, האירוויזיון. מיליונים רבים של שקלים שולמו עליו.

תאגיד השידור שילם 110 מיליון אחרי שנטל הלוואה, ההשקעה הכלכלית של עיריית תל אביב באירוע מגיעה לעשרות מיליונים, וגם משרד התיירות השקיע לא מעט. היה גם אדם אחד ששילם בחייו – נהג המשאית שמת מנפילת עמוד תאורה.

כמה שבועות לאחר רגע ההכרזה על קיום התחרות בתל אביב הועלו המחירים בבתי המלון בעשרות אחוזים. החגיגה וגם ההיסטריה נבעו מהצפי שפרסמה עיריית תל אביב, שלפיו כ-20 אלף תיירים יגיעו לעיר. להערכת עודד גרופמן, מנכ"ל התאחדות בתי המלון בתל אביב, בפועל מתארחים בעיר השבוע רק בין 5,000 ל-7,000 תיירים.

התיירים נשארו באירופה

ארבע ערים הציעו את עצמן לאירוח האירוויזיון: תל אביב, חיפה, ירושלים ואילת. תל אביב וירושלים עלו לגמר וביניהן התקיים מכרז. "התאגיד ביקש לשריין 3,000 חדרי מלון", מספר גרופמן. "המלונות בתל אביב הציעו מחירים נמוכים מאוד, כדי שזה יקרה אצלנו. זו אכן אחת הסיבות שזכינו במכרז". המלונות שריינו את הכמות המבוקשת, ונערכו לתיירים נוספים. "חלקם אמרו: נעלה את המחיר לחדרים שנותרו. הם עשו את זה בצורה בלתי אחראית". המלונאים שהעלו את המחיר סמכו על הצפי לתיירים רבים, וגם על התפוסה הרגילה בבתי המלון בתל אביב בתקופה זו. אבל התיירים לא נהרו בהמוניהם. "התיירים שרגילים לבוא במאי החליטו להקדים או לאחר, כדי שלא להיות בשבוע כזה בתל אביב. בנוסף לכך, התאגיד ראה שהוא זקוק רק לכ-1,000 חדרים". בסופו של דבר מספר התיירים שהגיע היה נמוך בכמחצית מהצפוי.

גרופמן אומר שהיעד שהוצב לא היה ריאלי מראש. "הערכנו שיהיו אלפים. תיירי האירוויזיון הם תיירים עם תקציב לא גדול, שישנים בחדרי אירוח ולא במלונות מפוארים, שנוסעים ליום וחצי. האולם עצמו קטן בחצי מהאולם שהיה בשנה שעברה, בליסבון הוא מנה 15 אלף צופים. בישראל יש 7,500 מקומות, ורק רבע מתוכם מיועד לאנשים שבאים מחו"ל".

נראה שגם למחירים הגבוהים במלונות היה חלק בעניין, אם כי בשבועות האחרונים המחירים ירדו באופן דרמטי.

מדוע לא הייתה קריאה למלונאים לשמור על מחירים שפויים?

"מבחינה חוקית אסור לנו, כהתאחדות, לעסוק בהורדה ותיאום של מחירים. אני חושב שרוב המלונות התנהלו בצורה אחראית. נכון שהיו כאלה שהפקיעו מחירים, אבל גם הם בסופו של דבר הורידו".

במשרד התיירות מסרבים לחתום על מספר התיירים הנמוך. "מי יודע כמה הגיעו?" מגיבה ענת אהרונסון, דוברת המשרד. "מי שטוען שיודע, שיגיד לי איך. בכל חודש אנחנו מקבלים את נתוני הלמ"ס ורק לזה אנחנו מתייחסים".

אהרונסון מוסיפה כי לא הייתה ציפייה למספר תיירים דומה לזה שנצפה בבמות אירופיות אחרות. "המרחק הגיאוגרפי של ישראל ממדינות אירופה אינו דומה למרחק בתוך היבשת, שבה אפשר להיכנס לרכב ולנסוע". בנוסף לכך, היא אומרת, ישראל יקרה יחסית לאירופה. וחוץ מזה, לדבריה, לא צריך לעשות סיפור מכמות התיירים. "אנחנו מתייחסים באופן די שולי למספר התיירים שהגיעו. בכל חודש מגיעים לישראל 400 אלף תיירים. בכל חודש אנחנו שוברים מחדש את שיאי התיירות הנכנסת, אז עוד 5,000 או פחות – זה לא משמעותי".

"שיראו כמה המדינה מיוחדת"

משרד התיירות רואה באירוויזיון מנוף לחשיפה חיובית לישראל. לאחרונה הפיק המשרד קמפיין שנקרא "דוז פואה", מסע פרסום שהופץ בחו"ל, לווה בלוגו של האירוויזיון וזכה לעשרות מיליוני צפיות וחשיפות. המשרד גם רכש זכויות שידור מהתאגיד, כדי להשתמש בקטעי וידאו ובסרטונים מהתחרות. "בנוסף לכך עשינו סיורים בים המלח ובירושלים לכתבים בינלאומיים שהגיעו לכאן", מספרת אהרונסון.

בישראל שוהים כרגע כ-1,500 עיתונאים מהעולם, ודרכם מנסים כל הגורמים הישראליים העוסקים באירוויזיון להעביר תמונה טובה של ישראל, במיוחד לנוכח התנועות האנטי-ישראליות המקובלות במדינות רבות באירופה. אגב, אף משלחת לא ביטלה את בואה מטעמים פוליטיים. משלחת איסלנד, שביקשה לקיים מחאה פוליטית, חזרה בה לאחר שהוזהרה על ידי תאגיד השידור האירופי.

גידי שמרלינג, ראש מינהל שיווק ותקשורת בעיריית תל אביב, מספר שהעירייה השקיעה מאמצים וכספים רבים כדי לשוות לעצמה תדמית של עיר ללא הפסקה – גם בעיני התיירים. היא בנתה מתחמי אירוח ובידור, ומארחת לצד 1,500 העיתונאים גם 1,500 מובילי דעה ומשפיענים. "הכול כדי שיבינו שמדינת ישראל היא אחת המדינות המרתקות בעולם, שיספרו את הסיפור שלנו ויראו כמה המדינה שלנו מיוחדת".

שמרלינג מתעקש על כך שלא מדובר בחגיגה של מגזר מסוים, או של תושבי תל אביב בלבד. "בכפר האירוויזיון, שם מתקיימות הופעות חינמיות לקהל הרחב, 90 אחוזים הם אנשים ממקומות שונים בארץ".

אתה מאוכזב מכמות התיירים?

"היינו שמחים אם היו מגיעים יותר, אבל אנחנו רואים הרבה תיירים והאווירה נהדרת. מה שחשוב זה כמות החשיפות ואיך מרגישים האומנים. מדובר באנשים מאוד מרכזיים במדיה החברתית. יש להם המון עוקבים והם מעבירים כל הזמן סרטונים, מספרים על חוויות מתל אביב, וזה מרגש. אנחנו מקבלים פידבקים מאוד טובים. המדד יהיה מה יקרה לתל אביב ולישראל מבחינת התיירות בשנה הבאה".

"כבוד ישראל בוזה"

בשל קיומו של גמר האירוויזיון במוצאי שבת, הודרו מהעשייה סביבו שומרי שבת. המודרת הראשונה, כזכור, הייתה להקת שלווה, שנאלצה לפרוש מהתחרות בשל העובדה שהחזרה הגנרלית מתקיימת בשבת. במקום זאת נקבע כי הלהקה תופיע בחלק האומנותי בחצי הגמר. השני שוויתר על מקומו הוא הזמר עומר אדם, שסירב להשתתף בחלק האומנותי בגלל החזרות שמתקיימות בשבת. גם אנשי הפקה ובמה שומרי שבת לא יכלו לתרום משלהם לאירוויזיון, ובתמורה לקבל פרוסה מעוגת הרזומה והתקציב של הפקת אירוע כזה.

מי שהשמיעו קול נגד חילול השבת היו המפלגות החרדיות. ביום שלישי שלח ראש הממשלה נתניהו מכתב לראשי מפלגת יהדות התורה, ובו התנצל על חילול השבת סביב האירוויזיון. "תחרות האירוויזיון היא אירועי יחידני בינלאומי שנקבע מבעוד מועד בסטנדרטים בינלאומיים שאינם בשליטה ממשלתית", כתב. עוד הבהיר ראש הממשלה כי התאגיד הוא שמנהל את האירוע באופן בלעדי. נתניהו הוסיף כי "רוב רובם של המשתתפים באירוע הנם מחו"ל ואינם יהודים", אך לא התייחס לעובדי הבמה וההפקה, המאבטחים ועוד. במסגרת ריאיון שנתן בגלי צה"ל, אמר מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ כי לא הגיעה שום פנייה מכיוונה של ממשלת ישראל בבקשה לצמצם את חילול השבת.

הרב יעקב אריאל, שהיה רבה של רמת גן במשך שנים רבות, התוודע גם להפקות ענק ואירועים בינלאומיים. הוא יודע כי לתאגיד השידור בישראל אין גמישות בנוגע לקיום התחרות, בשל הכללים הנוקשים של תאגיד השידור האירופי. ובכל זאת, הוא חושב שהיה אפשר אחרת: "מדינת ישראל יוצאת מבוזה. היא לא שומרת על כבודה. היא יכולה להגיד לאירופים בקומה זקופה: אנחנו בשבת שובתים. האירופים היו מכבדים את זה. אם מדינה מוסלמית הייתה אומרת שיש לה חג, האירופים היו מכבדים. העקרונות של האירוויזיון יותר חשובים משלנו? אני לא מדבר על הפן של שמירת מצוות פרטיות אלא על הפן הלאומי. כבוד ישראל בוזה כאן. זהו אירוביזיון".

מהתאגיד נמסר: "האירוויזיון הוא לפני הכול אירוע טלוויזיוני, אשר נחשף לעיני כ-200 מיליון צופים בשידור חי. אנחנו מצפים לחגיגה גדולה, ובתאגיד השידור עמלו במרץ על אחת ההפקות המרשימות אי פעם. זאת למרות העובדה כי בשונה מכלל המדינות בעולם, עלות ההפקה היא רק על התאגיד, ללא השתתפות המדינה כפי שהובטח. כמעט כל הכרטיסים לחצאי הגמר נמכרו, ועתה נשארו כרטיסים מועטים לחזרות. אנו גאים בשידור חצי הגמר הראשון ובטוחים כי גם בשידורים שלפנינו ישראל תוצג לעולם בצורה הטובה ביותר, וכי הגמר יהיה בלתי נשכח".