מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

דבריו של מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ', אודות השינוי שיחול ביחסן של מערכות הכנסת לבני ובנות זוג של חברי וחברות כנסת להט"בים מעוררים זעם.

תנועת 'בוחרים במשפחה' שיגרה ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מכתב תקיף התובע את התנצלותו של המנכ"ל שלטעמם של חברי התנועה נוטל לעצמו סמכויות לא לו כאשר הוא בוחר להגדיר זוג גברים או זוג נשים כמשפחה, על כל המשמעויות הנגזרות מכך.

במכתבם ליו"ר הכנסת כותבים חברי התנועה: "מר סחרוביץ' החליט שיש לו מנדט לקבוע כי שני גברים המנהלים משק בית משותף הופכים למשפחה. הוא לא הסתפק בקביעה הטכנית אלא הוסיף נאום מהותי, כאילו היה מופקד על קביעת מדיניות וערכים, וכאילו תפקידו הוא לחנך את העם".

דברים אלה מתייחסים להתבטאותו של סחרוביץ' כפי שצוטטו אתמול בעיתון 'ידיעות אחרונות' ולפיהם "הכנסת היא בית העם וככזאת אנחנו צריכים לפעול ולא רק לדבר. אני לא רואה בזה משהו טכני, זאת בהחלט אמירה מהותית, ולא נתקלתי בכל התנגדות שהיא".

עוד אמר סחרוביץ' בהקשר זה כי הנחייתו למחלקות מינהל הכנסת להיערך לשינוי מדיניות בכל הנוגע לבני זוג של חברי הכנסת אינן מהלך טכני בלבד, כלשונו. "מדובר באמירה משמעותית של כנסת ישראל, הן עבור נבחרי הציבור שלה ובאמצעותם לציבור גדול ונחשב בקרב תושבי ישראל, שהכנסת היא ביתם במלוא מובן המילה".

ב'בוחרים במשפחה' כותבים ליו"ר הכנסת: "כבר התרגלנו שהפקידים במדינה לא סופרים את נבחרי הציבור. הם, הפקידים, קובעים את הערכים, מנמקים אותם, ומחליטים עבור הציבור ועבור נבחרי הציבור מה יהיו הערכים שהם מאמינים בהם. אבל היום נשבר שיא חדש. היום התברר שאפילו את הכנסת מנהלים הפקידים. מנכ"ל הכנסת החליט שמהיום חברי כנסת שחיים יחד עם בן מינם יוכרו כמשפחה. את נאומו בשבח הדבר הוא אף פרסם בכלי התקשורת".

לדבריהם "קביעתו של מנכ"ל הכנסת מקוממת משתי סיבות. ראשית, מהסיבה המהותית: משק בית משותף אינו משפחה. יש הבדל מהותי בין משפחה לבין משק בית משותף. הניסיון להפוך כל דבר למשפחה, הוא ניסיון נואל המנוגד לערכי העם היהודי. משפחה היא אבא אמא וצאצאיהם. משפחה היא יחידת הבסיס של העם, והיא הוקמה כדי להוליד את דור ההמשך שלו, דור שימשיך את מסורת הדורות ויעביר אותה לדורות הבאים. היא לא הוקמה כדי לספק את מאווייהם של בני הדור הזה באופן עקר. אף אחד, כולל מנכ"ל הכנסת, לא ישנה זאת".

כזכור, מאחורי הנחיית מנכ"ל הכנסת עומד סירובו של חבר הכנסת איתן גינזבורג מ'כחול לבן' לחתום על מסמך המגדיר את בן זוגו כ'ידוע בציבור' עמו הוא מקיים חיי משפחה כ'בעל ואישה'. גינזבורג דרש לשנות את ההגדרה למונח 'בני זוג' במקום 'בעל ואישה'.

על כך כתבו אנשי 'בוחרים במשפחה' ליו"ר הכנסת כי "המאבק שמוביל חה"כ גינזבורג יחד עם חבריו הוא מאבק תרבותי וחברתי שמביא להרס המשפחה וחורבן החברה. שנית, מהסיבה הטכנית של חוסר סמכות. למנכ"ל הכנסת אין שום זכות להתערב בדיון ציבורי זה ולכפות את עמדתו בלא שקיבל סמכות לכך".

את מכתבם הם חותמים בדרישה מאדלשטיין: "אנו קוראים לך לקרוא את מנכ"ל הכנסת לסדר, ולדרוש ממנו התנצלות פומבית על דבריו שפגעו בשכבות רבות בציבור הישראלי שערך המשפחה קדוש בעיניהם. אנו מצפים שמקרים מעין אלו לא ישנו".