היינץ כריסטיאן שטראכה
היינץ כריסטיאן שטראכהצילום: רויטרס

שביעות רצון בקרב הקהילה היהודית באוסטריה בעקבות התפטרות סגן קאנצלר אוסטריה, היינץ כריסטיאן שטראכה, המזוהה עם הימין הקיצוני.

"אני רואה את מהלך ההתפטרות כהתחלת ההתפכחות מחלום הבלהות שפקד את אוסטריה במשך השנה וחצי האחרונות", אמר חבר מועצת הקהילה היהודית באוסטריה הרב יעקב פרנקל ודבריו צוטטו בעיתון 'המבשר'.

לדבריו, מדובר היה במתיחויות בלתי פוסקות מול "מפלגה שלא הפסיקה לייצר מתוכה אנשים בעלי דעות אנטישמיות מזעזעות וחלקם גם כיהנו בתפקידים בכירים בהיררכיית מפלגת החירות", כלשונו.

בדבריו הודה לראש הממשלה נתניהו שסירב לשתף פעולה עם שטראכה. "כמו כן אני מודה לראש ממשלת ישראל שלא נכנע ללחצים משולי המחנה הפוליטי הישראלי להכרה במפלגה הזו. מה שהיום מתברר שאילו היה אכן מכיר בה הקהילה היהודית באוסטריה היתה בסכנת סגירה של השחיטה, איסור בריתות וכן הלאה, ומצד שני גם מדינת ישראל היתה יוצאת ללא רווח ממשי משום שמפלגה זו מוקעת כעת מצד שותפיה עד אתמול לקואליציה, ועל ידי רוב העם האוסטרי. כך שאילולא ההבטחה והקב"ה מצילנו מידם כבר עכשיו לא היה באפשרותנו לקיים חיים יהודיים על פי ההלכה".

כאמור, בסוף השבוע האחרון הודיע סגן קאנצלר אוסטריה, היינץ כריסטיאן שטראכה, על התפטרותו מתפקיד סגן הקאנצלר ומתפקידו כיו"ר מפלגת החירות, המזוהה עם הימין הקיצוני.

זאת, בעקבות דליפת קלטת שפורסמה בתחקיר בעיתונים הגרמנים "זידדויטשה צייטונג" ו"דר שפיגל", בה נראה שטראכה עם אנשים שהתחזו לנציגיו של אוליגרך הרוסי.

בקלטת נראה שטראכה באיביזה בשנת 2017, שלושה חודשים לפני הבחירות במדינה, כשהוא מסכים לקבל תרומות ענק מאוליגרך רוסי מקורב לפוטין, בתמורה לחוזים ממשלתיים.

הנציגה הציעה לשטראכה להשקיע בכלי תקשורת אוסטרי ולגרום לסיקור חיובי כלפי מפלגת החירות האוסטרית בתמורה לחוזים ממשלתיים.

"בקשתי להתפטר התקבלה", אמר שטראכה בתום פגישה עם הקאנצלר סבסטיאן רוקץ בווינה. "אני מתנצל כלפי מי שנפגע ממעשיי, הייתי טיפש ואני מאוכזב מעצמי". נוסף לשטראכה פורש גם חבר הפרלמנט יוהאן גודנוס, ששהה איתו בווילה באיביזה.