אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

חגיגות ל"ג בעומר ותחילת העונה היבשה והמועדת לפורענות מפתיעות את הישראלים בכל פעם מחדש, כאילו לא מדובר בריטואל קבוע: מדורות גדולות מדי, רבות מדי, קרובות לבתים, לשדות המתייבשים, ילדים ללא השגחה בקרבת האש, וידיעות רבות מדי על נפגעי אש, שאיפת עשן ופגיעות בגוף.

אנחנו רגילים לשמוע על טרגדיות בחדשות מספר רב של פעמים בשנה. דליקה יכולה לפרוץ בכל מקום, מדירה קטנה, ללובי של בניין ועד לעסק בו אנחנו מועסקים.

לעיתים מבחינים בה ולעיתים היא מגיעה בהפתעה. לא סתם לאחרונה עלו לכותרות הסוללות הסיניות שאנו קונים בזול וכנראה שנשלם עליהן בסופו של דבר ביוקר רב.

שריפה לא מתלקחת לה סתם כך, היא אמנם עושה זאת ברגע אחד ומהיר אך ישנן סדרה של צעדים לקויים ומרושלים, אם יורשה לי, שמובילים לשם, אל כוויות קשות, שאיפות עשן וכן, גם מוות.
אנו הישראלים אוהבים לדגול בגישת ה"יהיה בסדר".

נכון, היא סמל טהור לאופטימיות אבל גם לחפיפניקיות, לעיתים במקומות שאין בזה צורך, במקומות שדורשים רצינות.

יוני אבני
יוני אבניצילום: אילן בשור

אל תגידו "לי זה לא יקרה", מכשיר חשמלי ישן עשוי להעמיד אתכם ואת ילדיכם בסכנת חיים. שימו לב לכבל החשמלי של המזגן, של המקרר, של התנור, של הרדיאטור ואפילו המטען התמים של הטלפון הנייד, במיוחד הזולים שמגיעים מסין, הם מסוכנים מאוד.

שימו לב שהמכשירים נקיים ואינם מכוסים אבק ולכלוך. הביטו בשקע - האם הוא הצהיב? האם הוא מפויח? האם שבור? אלו בדיקות שמאוד קל ופשוט לעשות, אבל כמעט ואף אחד לא מבצע.

אמצעי בטיחות אש קיימים במגדלי מגורים חדשים. הם כוללים מערכת לגילוי וכיבוי אש בבניין, לחצני התראה על שריפה, חיבור ישיר והתראה לשירותי הכבאות ועוד. מערכות אלו מכסות כמובן דירות חדשות, אך דורשות טיפול הולם, חוסר בתחזוקה גורם לצפצופים מציקים, והדיירים במקרים רבים - פשוט מכבים את המערכת.

אף טכנולוגיה בעולם לא יכולה להציל אותנו מעצמנו, ודייר שמכבה מערכת כזאת - גוזר סכנה חמורה על עצמו, על ילדיו ועל השכנים. ומה באשר לדיירי הבתים הוותיקים? מה באשר לבטיחותם? ברוב הבניינים מערכות הגילוי אינן מותקנות או אינן מטופלות אצל יחידי סגולה אך ישנו טיפול עקבי שכה נדרש והכרחי.

בשורה התחתונה, אי אפשר למנוע את כל הטרגדיות, אבל כן ניתן למנוע הרבה מהן. את החשמל והגז בבית - חברו עם אנשי מקצוע אמינים. אם ישנה מערכת לגילוי אש - בדקו שהיא עובדת. אם אתם חושדים בתקלה, הזמינו טכנאי. עוד לא קם אדם בבוקר בידיעה שהבית שלו עתיד לעלות באש. זו האדישות הקולקטיבית שמציבה את כולנו בסכנה רבה.

הכותב הוא סמנכ"ל Telefire המייצרת מערכות לגילוי וכיבוי אש