משני עברי הדנובה בבודפשט
משני עברי הדנובה בבודפשטצילום: קובי פינקלר

אביב בעונה זו השנה בהונגריה ובבירתה בודפשט הכל צבוע בצבעי החום והזהב.

גם בשעת בוקר מוקדמת נראית הגבעה שעליה שוכנת בודה יפה מתמיד. כך גם לעת ערב ולילה. צבע חום זהב צובע את גבעות העיר, לאורך גדת נהר הדנובה שחוצה את העיר והמדינה (נהר שזורם בין עשר מדינות לאורך בלמעלה מ-2800 ק"מ), ספינות עוגנות ושום רחש באויר לא זע ונע. רק קול זרימת המים נשמע ברקע.

מבחוץ, בודפשט היא עיר יפה. נקיה, תרבותית ומקבלת יפה את התייר אך מתחת לפני השטח רחשו חיים אחרים.

ראשית, זאת לדעת. העיר בודפשט בנויה משתי ערים: בּוּדָה הממוקמת על רכסי גבעות, ופֵשְט הבנויה על המישור הגדול המשתרע משני עברי הדנובה.

על הנהר עצמו מדרום למרכז העיר מצוי אי טבעי האי מרגיט שנוצר מהתפצלות הדנובה וחיבורה מחדש במורד הזרם. גשרים רבים ובהם הגשר התלוי, הגשר הלבן, גשר החירות ועוד מחברים את שני חלקי העיר. העיר השלישית שאוחדה לאגד הערים "בודפשט" היא אובדה השוכנת מצפון לעיר.

גשר האריות
גשר האריותצילום: קובי פינקלר

עשרים ושלושה רובעים מחלקים את העיר הזו שבה קרוב לשני מליון איש. אחד עשר מהם בחלק של בודה והיתרה נפלה בחלקה של פשט. הרובע היהודי, רובע מספר שבע (כמה סמלי הוא המספר ביהדות) מאכלס את בתי הכנסת הישנים.

בודפשט מפורסמת גם בזכות מעיינות המים החמים הנובעים ממקור טבעי, שחלקם אף בעלי ערך רפואי. מכאן גם מקור שמה פשט- הכבשן, התנור. הכל מבעבע מתחת לפני השטח.

טיול בבודפשטקובי פינקלר

יפה היא העיר. כבר אמרנו . אך כדי לראות העיר הקסומה הזו טוב נעשה בטרם נתכנן כל דבר אחר אם נעלה לאחת משתי הגבעות הצופות למרחקים ומיטיבה עם מראה העיניים.

דרך של כמה דקות ברגל, מגשר השלשלאות או בכינויו הנוסף גשר האריות (רבות הן האגדות עליו. מי שיספר לכם על האריה שלשון אין בפיו אינו אלא טועה ומטעה...) תעלה אותנו לגובה של כמאה ושלושים מטרים עד למצודת בודה, מצודת הדייגים, הארמון המלכותי, משכן הנשיא ורובע מספר אחת. בכיכר שליד הגשר, נמצא פיסול אבן בגובה 3 מטרים בצורת אליפסה דמוית אפס. זוהי הנקודה של ק"מ האפס של בודפשט ושל המדינה כולה.

הערבה הבוכיה
הערבה הבוכיהצילום: קובי פינקלר

אפשרות נוספת לעליה למרום הגבעה היא ברכבל המצוי בפתחה של הכיכר תמורת 700 פורינט (כעשרה שקלים). ממרום הגבעה נפרס נוף מדהים. זוהי בעצם טיילת נוף ותצפית ארוכה שמספקת את אחד המראות היפים ביותר של בודפשט. ניבטים ממנה הגשרים, הנהר, רבעי פשט, בניין הפרלמנט ולמעשה כל מרכז העיר. קצה טיילת הנוף היא מצודת הדייגים מעל שבעת צריחיה המסמלים את שבעת השבטים שהקימו למעשה את העיר הזו. המבנה עצמו הוקם על חורבות שוק הדגים הישן ומכאן שמו.

את הירידה עשו בשבילי הגבעה הירוקים. זו פשוט שעת נחת מהנה ו.. לא עולה כסף.

אחרי שהתבשמנו ממראה העיר ומקסמה, נחצה חזרה את גשר האריות ומיד נפנה שמאלה על הטיילת לכיוון "אנדרטת הנעלים" שעל הדנובה. גם זו דרך חשובה לפתוח בה את הביקור בעיר. האנדרטה עצמה ממוקמת מעט לפני בנין הפרלמנט והיא מכילה כמה עשרות זוגות נעליים אמיתיות שנטבלו בברונזה כדי לשמרם.

זו נקודת זיכרון מוחשית לרצח יהודי הונגריה שבוצע על ידי כבילת קבוצות של יהודים, העמדתם על מעקה הגשר, קשירתם האחד לשני כשירייה אחת בראשו של הכבול הראשון בכל קבוצה, חרצה את דינם של הכבולים אליו לטביעה בנהר הגועש. (אל תחפשו את הגשר. היום לא תמצאו אותו. בעת סיום המלחמה הוא פוצץ וההונגרים לא מצאו לנכון לשקמו כמו שלא מצאו לנכון להקים מעבר חציה נאות למול האנדרטה).

אנדרטת הנעליים
אנדרטת הנעלייםצילום: קובי פינקלר

את סיפורה המלא של הקהילה היהודית ואימי השואה ניתן לראות במוזיאון היהודי ובבית הקברות הקטן שנבנה בשולי הגטו של בודפשט בחצר בית הכנסת הנאולוגי ( למעשה רפורמי) בית הכנסת הגדול.

בקרוב יחנך בעיר מוזיאון שואה חדש שרוב בנייתו כבר הושלמה. סיפורה של הקהילה היהודית הגדולה שהיתה במקום, הוא סיפור של חיים בלי דאגות במרבית שנות מלחמת העולם השניה. רק בתחילת 1944 פלשו הגרמנים לתחומה של הונגריה ואף על פי שהמלחמה עמדה להסתיים החלו בהשמדת יהודיה. עד שחרור הונגריה על ידי הצבא האדום בחורף 1945, המשיכו קלגסי "צלב החץ" בעידודו של סאלאשי, ראש ממשלתה של הונגריה, בפשעי המלחמה כנגד היהודים.

יהודי בודפשט רוכזו בגטו, בבית הכנסת הגדול וברובע, כשרבים מהם מתו מרעב וממחלות בתוך תחומי הגטו. רבים אחרים נרצחו בבודפשט עצמה, על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה ההונגרים. 600,000 מיהודי המקום נרצחו.

החצר האחורית של בית הכנסת, הפונה אל הרובע היהודי, מוקדשת להנצחת שואת יהודי הונגריה, וכוללת רחבת זיכרון לראול ולנברג, חסיד אומות העולם. ברצפה בין העמודים משולבת מצבה, ועליה שמותיהם של ולנברג ועוזריו הקרובים ביותר. בחצר האחורית, אנדרטת הערבה הבוכייה העשויה מתכת, ומורכבת מאלפי עלים קטנים שעליהם שמות קהילות ואנשים שנספו בשואה והיא מעוצב כחנוכיה הפוכה. בחזיתה ניצב עמוד שחור גבוה, אשר שני חללים בתוכו יוצרים את דמותם של לוחות הברית. בראשו הפסוק "אִם יֵשׁ מַכְאוֹב כְּמַכְאֹבִי אֲשֶׁר עוֹלַל לִי" (איכה פרק א', יב).

בית הכנסת ברובע היהודי בבודפשט
בית הכנסת ברובע היהודי בבודפשטצילום: קובי פינקלר

מכאן נצא לסיור רגלי בתוככי רובע 7 הרובע היהודי. צאו דרך השער ממבנה הערבה הבוכיה ופנו ימינה. אחרי כמאה מטר, שלט קטן על הקיר הרבנות הצבאית. כן זו לא טעות. הרב הממונה מטעם המדינה הוא רב צבאי ומשרדיו במקום. למולכם חנות מכולת כשרה. פנו שמאלה ברחוב הקטן לרחוב הקטן קזניצקי. VII/Kazinczy) )

ברחוב הזה , ממוקם בית הכנסת האורתודוכסי הגדול, קזניצי ( זאת לדעת שכל שמות בתי הכנסת הינם לפי שם הרחוב בו הם ממוקמים) המסעדות הכשרות וזהו מרכז האוכל הכשר.

פנים בית הכנסת
פנים בית הכנסתצילום: קובי פינקלר

לפני האוכל נכנס לבית הכנסת קזניצי בית הכנסת האורתודוכסי הגדול. 1500 מקומות יש בו, שתי קומות בעזרת הנשים (יותר מקומות לנשים מאשר לגברים). הרב קופל רייך זצ"ל, ישב כאן על כיסא ההנהגה לפני כמאה שנה ומאז איש לא ישב על כסאו.

תפילה במקום מתקיימת בבית הכנסת הקטן בימי חול ובשבת תפילה בנוסח חסידי המתחילה בשעה 9. כואב הלב לראות כיצד במקום שבו היו אלפי יהודים מתקיים בקושי מנין של כשלושים איש.

ממשיכים באותו הרחוב עד לצומת טי פונים ימינה ומיד שמאלה לרחוב ושואירי שם תגלו בית כנסת נוסף שנבנה לפני כמאה וחמישים שנה .

חצר בית הכנסת ברובע
חצר בית הכנסת ברובעצילום: קובי פינקלר

מכאן נחזור לכביש הראשי. הליכה רגלית עד לרחוב Fovam ter שבו ממוקם השוק העירוני שהוא למעשה, השוק המקורה בבודפשט. זהו השוק הגדול ביותר בעיר והמרשים בהונגריה - מאות דוכנים שעליהם מגוון מאכלים, ריחות, מזכרות ואוירה עתיקה. המקום נבנה בשנת 1890 והוא מהווה למעשה את נקודת הסיום של מדרחוב ואצי, רחוב הקניות המפורסם של העיר. הגעה: חשמליות 2, 47 ו- 49 , אוטובוס- קו 15.

יוצאים מהמבנה שמאלה, חוצים את גשר החירות כשמצדו האחד השוק המקורה ומעברו השני גבעת גלרט ומתחילים בטיפוס לעבר אנדרטת השחרור המצויה בפסגת הגבעה בגובה של כ240 מטר. העליה נעימה. אל תבהלו. בסוף זה שווה כל קלוריה. סימון שבילים ירוק מוביל אותנו אחרי כרבע שעה הליכה (עם ספסלי ישיבה נוחים לאורך הדרך המוקפת עצים ירוקים) לאנדרטה, המסמלת את שחרורה של העיר מעולם של הנאצים על ידי הרוסים.

מכאן התצפית, מדהימה ויפה אף יותר מזו של גבעת הארמון. נראה כאן כל אזור פשט ובתוכו הרובע היהודי, רובעיה האחרים של העיר, הגשרים ונהר הדנובה. יורדים בדרך אחרת מפותלת יותר, חוצים דרך גשר אליזבת (צריך כל פעם להחליף גשר..) ופונים שמאלה ( צפונה) לאורך הדנובה עד למלון אינטרקונטיננטל בודפשט (InterContinental Budapest) זהו המלון בעל המיקום הטוב ביותר בעיר. על גדת הדנובה, עם מראות נפלאים, טרקלין משובח, אנשי צוות בעלי תודעת שירות טובה מעין כמותה והרבה הבנה לציבור שומר המצוות. בשבת מתלווה אליך איש צוות לחדר כדי לפותחו בלי חילול שבת.

הגשר הלבן
הגשר הלבןצילום: קובי פינקלר

אוכל כשר בעיר

ההונגרים יודעים לבשל. נקודה. עכשיו צריך לחבר בין הנקודה היהודית והאוכל הטעים והשילוב מנצח.

מעל כולם עומדת מסעדת כרמל, הכשרה למהדרין סמוך לבית הכנסת האורתודוכסי במרכז הרובע.

כל מה שחשבתם על אוכל הונגרי תקבלו כאן. מרק גולש משובח, גולש עם איטריות , בליצ'אנס ממולא בשר, מרק דובדבנים קר בעונה ( בפחות מעשרה שקלים), ועוד ועוד כמו מרק קניידלעך, גפילאט פיש עם חזרת,, סלט גזר מתוק ולהקת כליזמרים בכל יום חמישי בימי בקיץ
פרטים: VII/Kazinczy utca 31. Tel: 322 1834

מרק גולש
מרק גולשצילום: קובי פינקלר

למולה של מסעדת כרמל פיצריה ומסעדה חלבית תל אביב בכתובת: 1075, Kazinczy 28 טלפון : 361-342-0231 פיצה נפלאה, וכמובן מאפים מיוחדים ו.. הונגרים. מעל הכל, שרות אדיב, נעים וכשר למהדרין.

בחצר בית הכנסת מול הפיצה מסעדת אנא או חנה הקיימת בעיר כבר חמישים שנה. מסעדה עממית במקום שפעם היה בית הספר. בחצר הרחבה חופה לזוגות הנישאין שם.

לינה

הכי מומלץ כאמור, מלון אינטרקונטיננטל בודפשט (InterContinental Budapest) בשל כל הסיבות: מיקום, מראה נאה, יחס לאורח והרבה מאד הבנה לצרכי הציבור שומר המצוות. כתובת: Apáczai Csere János utca 12 ‏

מוסדות חב"ד בעיר

אמרת חו"ל אמרת חב"ד. בין עם מדובר בהודו, דרום אמריקה או אירופה. תמיד בסופו של דבר אחרי כל האטרקציות מחפשים בשבת או בערב את היהודים, הישראלים והחיבור ביניהם.

'קרן אור' זהו שמו של בית חב"ד ומרכז הקהילה הישראלית בהונגריה, המופעל על ידי בני הזוג רסקין .

בכל ימות השבוע מתקיימות במקום תפילות מנחה וערבית ולאחריהם שיעור וסעודה. ביום חמישי יש צ'ולנט משובח. בערב שבת זו חויה מיוחדת. למעלה ממאתיים איש מגיעים לתפילה ( תמיד בקיץ זה בשבע וחצי !) בבית הכנסת היפה ולאחריה באולם האירועים סעודה. סעודות אווירה מיוחדת, שירה נפלאה של זמירות השבת הבוקעת ועולה מן האולם, כשהמשתתפים חשים כמשפחה חמה. גם הסטודנטים הרבים מגיעים מדי שבת לבית חב"ד מרגישים כי זהו ביתם השני, מקום חם עם הרבה אהבה.

מרכז הקהילה הישראלית - בית חב"ד קרן אור טלפון: 361-268-0183+ נייד: 36-30-447-6335+

עוד ברחבי העיר

בית האופרה

אחת האטרקציות היפות. בגג המבנה מגן דוד, המלמד על בונה המקום. כדאי לסייר בין האולמות המקושטים ומי שאוהב מוזיקה ואופרה, חייב להגיע בשעות הערב לשמוע אופרטה מקומית משובחת. יש שתי הופעות כל יום בשתיים ושש וחצי במחירים הנעים בין חמישה יורו לשלושים יורו. כתובת: Andrassy ut 22

בית האופרה
בית האופרהצילום: יח"צ

מדרחוב ואצי אוצה

רחוב המותגים של בודפשט ובעצם של הונגריה. רק כדי לצאת ידי חובה לבקר שם, לא לקניות.

האי מרגיט

אי טבעי הוא, האי מרגיט שנוצר מהתפצלות הדנובה וחיבורה מחדש במורד הזרם. לטייל בו בשבת או בשעת אחר הצהרים הקרירות. משהו כמו הפארק הלאומי שלנו עם פארק הירקון אבל כשאתה בשטח אורבני גם זו נקודה נעימה. בדרך לאי או בחזרה ממנו עברו דרך בנין הפרלמנט המאוד מרשים. אם זמנכם בידכם אפשר להיכנס (יש סיור בעברית פעמיים ביום).

בתי עלמין

ברחבי בודפשט 3 בתי עלמין. הקטן שבהם, סמוך למוזיאון היהודי. בית העלמין שבו טמונים מרבית נרצחי השואה שהובאו לקבר וכן גדולי ישראל שחיו בהונגריה ובעיר טמונים בבית החיים ברחוב קוזמה. אחד מהם הוא רב שמעון אופנהיים שכיהן כראב"ד בבודפסט במשך יותר מ – 50 שנה.

דרכי הגעה ממקום למקום

בתוך העיר, ישנה רשת של חשמליות, רכבת תחתית טובה ( מקבלים מפה בכל נקודה) ואוטובוס שעושה סיור מקיף בעיר כולל בעברית. כרטיסים יש לרכוש מראש.

צריך לזכור שמרבית אתריה של העיר מצויים בתוך קשת שמיתרה אינו עולה על 2 ק"מ וכדאי לסייר בה רגלית. רק כך מגלים את הפינות היפות.

חשמלית בבודפשט
חשמלית בבודפשטצילום: קובי פינקלר

מטבע

המטבע המקומי הוא פורינט שערכו פי שבעים מהשקל הישראלי. לא כדאי ולא מומלץ להשתמש בארו וערכו כאן בהחלפות, גבוה. מרבית המקומות מקבלים כרטיסי אשראי .

אחרי שלוש שעות טיסה מנמל התעופה החדש של הונגריה נוחתים שוב למציאות הישראלית.