סילביה ארל
סילביה ארלצילום: חגי נתיב, מרכז מוריס קאהן לחקר הים

אוניברסיטת חיפה תעניק תואר ד"ר לפילוסופיה לשם כבוד, לד"ר סילביה ארל, בהוקרה על עבודתה החלוצית, פורצת הדרך ומעוררת ההשראה בתחום המחקר התת ימי.

התואר יוענק לה במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה–47 של האוניברסיטה.

"ד"ר סילביה ארל היא מדענית פורצת דרך בתחום המחקר הימי ששברה את תקרת הזכוכית וסללה את הדרך לחוקרות נוספות. פעילותה למען שמירת המערכת האקולוגית הימית הוא מעורר השראה", אמר פרופ' רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה.

אוניברסיטת חיפה מעניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשורה של אישים מהארץ ומהעולם על תרומתם המשמעותית לקידום המדע, החברה, החינוך, במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה–47 של האוניברסיטה.

התואר השנה יוענק לד"ר ארל בהוקרה על עבודתה החלוצית, פורצת הדרך ומעוררת ההשראה בתחום המחקר התת ימי; על ניפוץ מחסומים של מגדר, תוך הצגת כישרון יוצא דופן, יצירתיות ומקוריות ועל פועלה לקידום הגנת המערכות הטבעיות, הצלת האוקיינוסים והפיכת החיים על פני כדור הארץ לטובים יותר.

ארל נולדה בניו ג'רזי בשנת 1935. בשנת 1966 קיבלה תואר דוקטור בפיקולוגיה (חקר אצות) מאוניברסיטת דיוק ולאחר מכן הצטרפה לאוניברסיטת הארוורד כעמיתת מחקר. בראשית שנות ה – 70 נבחרה להוביל את צוות הצוללניות הראשון ששהה כשבועיים בתחנת מחקר בעומק של 15 מטר מתחת לפני הים. הצוות שהתבסס על טהרת הנשים בלבד, מהווה עד היום, מודל לחיקוי לחוקרים רבים מכל תחומי המחקר.

בסופו של אותו עשור, הייתה ד"ר ארל לאישה הראשונה שצללה לעומק של 381 מטר למעמקי האוקיאנוס השקט ובכך שברה את שיא הצלילה לעומק של נשים. בשנת 1990 נבחרה לכהן כמדענית הראשית במנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי של ארצות הברית (NOAA) והייתה לאישה הראשונה שהחזיקה בתפקיד חשוב זה.

לאורך השנים, התמקדה פעילותה של ד"ר ארל בשמירה והגנה על הסביבה האקולוגית הימית. היא ניהלה את "משלחות הים בנות הקיימא", תוכנית של חברת "נשיונל ג'יאוגרפיק" שמטרתה לחקור את שמורת הטבע הלאומית של ארצות הברית והקימה את ארגון "משימה כחולה" (Mission Blue), שמטרתו לזהות אזוריים ימיים מסביב לעולם הזקוקים להגנה ולהפכם למעין שמורות ימיות בחסות בינלאומית. בשנים האחרונות מובילה ד"ר סילביה ארל משלחות מחקר לאזורים אלה הכוללים את: קובה, בליז, איי הגלפגוס, קוסטה ריקה, דרום אפריקה ועוד.

במהלך הקריירה הענפה ומעוררת ההשראה שלה זכתה ד"ר ארל לעשרות לאינספור אותות ופרסים: פרס תפקיד שימור הסביבה של משרד הפנים של ארצות הברית, פרס צלחת הזהב של האקדמיה האמריקאית להישגים, פרס המדענים של האו"ם, פרס אלופי כדור-הארץ של האו"ם, פרס קארל סייגן עבור קידום הבנת הציבור במדע ועוד.