היעד: שימור הישגי בנט במתמטיקה

ישראל הגיעה אל היעד שהציבה בהיקף לומדי חמש יחידות מתמטיקה ומדעים. השאלה היא מי יישמר את ההישג. רשת 'ערי מצוינות' מבקשת לתת מענה

שמעון כהן , י"ז באייר תשע"ט

בגרות 5 יחידות מתמטיקה
בגרות 5 יחידות מתמטיקה
צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

אתמול (רביעי) הושקה רשת 'ערי מצוינות' לקידום מצוינות בתחומי המתמטיקה והמדעים, רשת שעד כה נכללות בה 49 רשויות מקומיות. על המיזם שוחחנו עם סיוון לנדברג העומדת בראש הרשת.

"לפני חמש שנים נוצר משבר מאוד קשה סביב כמות התלמידים שנגשו למתמטיקה ומדעים בחמש יחידות לימוד. כל המערכות נזעקו כי הבינו שבעוד כמה שנים נהיה במחסור חמור במהנדסים ומדענים, ומערכת החינוך בשיתוף פעולה של המגזר העסקי והחברתי חברו בראשות נפתלי בנט ועדו מהלך מאוד משמעותי והיום מספר התלמידים שנגשו לבחינת חמש היחידות במתמטיקה עומד על 18,000 תלמידים. הפער נסגר והמצב הרבה יותר טוב אבל מי הולך לשמור על הדבר הזה ולדאוג שכמות התלמידים תהיה גבוה ושכל מי שירצה ללמוד חמש יחידות מתמטיקה פיזיקה וכימיה יקבל את התמיכה הרצויה".

מוסיפה לנדברג ומבהירה כי אל מול השאלה הזו עמדה התובנה שמי שמסוגל לבצע את הדבר ולהשיב כראוי לשאלות הללו הן הרשויות המקומיות. "מתוך ההבנה הזו, ביוזמת קרן טראמפ ובהובלת המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, החלטנו להקים רשת ערי מצוינות, רשת שתאגד כל רשות ששמה לה למטרה לשמר או לשפר את מספר הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה ומדעים. הרשת תהווה מערך תמיכה מקצועי שיביא לשכפול ידע, הבאת ידע מפרויקטים דומים בחו"ל ועוד. ליצר לובי של רשויות שיקדמו מהלכים משותפים".

לנדברג אינה מקבלת את התחושה שמאחורי המיזם עומד חוסר אמון ביכולתה של מערכת החינוך הקיימת להעניק את כל זה. לדבריה "מדובר בשיתוף פעולה. הפוליטיקה דינאמית והאג'נדות משתנות, אבל מערכת החינוך יציבה והיא עושה לא מעט מהלכים נדרשים לקידום תלמידים, אבל הרשות המקומית היא שנמצאת בקשר עם תלמידים והורים והיא שיש לה השפעה מאוד משמעותית. למערכת החינוך יש נכונות ליוזמות חדשות ושיתופי פעולה".

"לרשות המקומית, שמכירה את התושבים האתגרים והפוטנציאל, יש הרבה אמירה באיך לקדם את החינוך שלה", אומרת לנדברג ומזכירה כי "כשמשפחות בוחרות איפה לגור האלמנט של החינוך משמעותי, ולכן רמת החינוך מאוד חשובה להנהגת הרשות המקומית".

במהלך אירוע ההשקה נחתמה גם אמנה משותפת למספר רשויות המתחייבות לקידום המצוינות במערכת החינוך המקומית שלהן. "הרשת שלנו היא רשת סלקטיבית. התקבלו אליה אך ורק רשויות שמצהירות כוונות ומגישות תכניות עבודה ומראות עשייה משמעותית בכיוון מצוינות במתמטיקה ומדעים. אותה אמנה משקפת את הקריטריונים של ועדת ההיגוי. הרשות מצהירה בפני כולם שהיא רואה כיעד קידום מתמטיקה ומדעים. אתמול בכנס היו 16 ראשי רשויות וסגנים שחתמו על האמנה שהיא מעין מסמך רשמי של מחויבות לקידום מצוינות בכלל המקצועות ומתמטיקה ומדעים בכלל, ומפרט את הפעולות הנדרשות לשם כך".