הרבנית חנה הנקין
הרבנית חנה הנקיןצילום: מרים צחי

לפעמים שואלים אותי: אמותינו וסבתותינו הסתדרו מצוין בלי יועצות הלכה. למה לשנות סדרי בראשית? הבעל ימשיך להביא את השאלות של אשתו אל הרב, האישה תמשיך לפנות לרבנית, הרבנית תפנה לרב, ושלום על ישראל.

שלוש תשובות לדבר. ראשית, איננו יודעים איך הסתדרו אמותינו וסבתותינו. אישה שהתקשרה אליי אחרי חתונת בתה אמרה: תודה שהצלתם את בתי. והוסיפה בקול נוגה, ואני שומעת את סבלה שהסתירה במשך שנים: איפה הייתן בשבילי כשהייתי זקוקה לכן? אני מהרהרת: וכי יודעים אנו כמה סבל היה ניתן למניעה, עד כדי אי הולדת ילדים? שתי דודות היו לי, האחת חשוכת ילדים והשנייה אם למשפחה ברוכה במיוחד. שמעתי שהדודה הראשונה ביקשה מהשנייה ללדת בשבילה ילד. אני תוהה: שמא איחרה דודתי את מועד הביוץ בשל צבעים שלא באמת אסרו אותה? שמא הייתה יועצת הלכה יכולה לעזור?

שנית, יש היום שאלות חדשות שלא היו בעבר. שאלות רבות שמגיעות ליועצות ההלכה קשורות לשימוש בהורמונים, ושאלות אלה דורשות לא רק תשובה אם נאסרתם או לא נאסרתם, כי אם הדרכה מפורטת כיצד להתנהל כדי שלא להיאסר בעתיד. לדוגמה, אישה שסובלת מדימומים בעקבות נטילת גלולות הנקה - גלולות פרוגסטרון שאינן פוגעות בתפוקת החלב, אך מנגד, בין 40 ל-70 אחוזים מהמשתמשות סובלות מכתמים, לפעמים בחודשי השימוש הראשונים ועד חצי שנה, ולפעמים עם תחילת האכלת התינוק בתוספות. האישה המאוכזבת שואלת: מה עליי לעשות, מה האופציות? ההדרכה דורשת גם ידע הלכתי וגם ידע רפואי, שניהם חלק מהכשרת היועצות, אך גם קשב ורוך ותמיכה נשית בניסיונה של האישה לשמור על ההלכה חרף הקשיים הרגשיים.

יש גם תשובה שלישית, והיא שהמהפיכה כבר בעיצומה. נשאלנו כבר יותר מ-300,000 שאלות, וטוב שכך. נשים שנמנעו בעבר מלשאול רבנים בשל המבוכה שהן מרגישות כשהן צריכות לחשוף פרטים אינטימיים בפני גבר - בוחרות היום לשתף יועצות הלכה. 28 יועצות הלכה מאיישות את הקו הפתוח ואת אתרי האינטרנט שלנו. עשינו התמקצעות מתקדמת בפוריות, ויש לנו צוות מיוחד של 20 מלוות פוריות. נכון להיום הוכשרו 120 יועצות, מהן 20 משרתות תחת כנפי רבני קהילה בחו"ל. במחזור הלימוד שעומד להיפתח בחודש אלול תשתתף לומדת חרדית.

יועצות ההלכה הן נשים יראות שמיים, שמבינות גם בהלכה וגם ברפואת נשים. הן משמשות השראה לציבור הנשים לשמור על פרטי ההלכה. הן מבינות איך לכוון את השיחה למקומות הרגישים, כי גם הן חוו מצבים כאלה. היועצות מתייעצות כל הזמן ברבני קהילה ופוסקי הלכה – כך שמקום הרבנים לא נפקד מתחום טהרת המשפחה, אבל לאט לאט עובר מהחזית לעורף. עורף של תלמידי חכמים שתומכים בנשות תורה שמוסרות את הנפש בעד קדושת הבית ורווחת האישה. התוצאה היא יותר טהרה וקדושה, פחות סבל מיותר וחוויית התייעצות נעימה יותר לאישה. בקיצור, קידוש השם.

הכותבת היא ראש מדרשת נשמ"ת ומקימת מפעל יועצות ההלכה, יחד עם בעלה הרב יהודה הנקין והרב יעקב ורהפטיג