בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: קובי גדעון/לע״מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מצליח להרכיב את ממשלתו החמישית: לפי שעה לא חלה התקדמות במשא ומתן הקואליציוני עם השותפות העתידיות.

פגישות של של נציגי יהדות התורה והליכוד לא מתקיימות, ונמשך המשבר גם בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

נתניהו זימן לשעה 20:00 את ראשי הסיעות שעתידות להרכיב את הקואליציה החדשה. ליברמן מסרב להגיע לפגישה ובליכוד האשימו כי הוא מונע הקמת ממשלת ימין.

"ליברמן התחייב לקהל בוחריו שהוא יתמוך בהקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו. כעת הוא משתמש בכל מיני תירוצים כדי למנוע את הקמתה של ממשלה זו, מה שעלול להביא להקמת ממשלת שמאל", אמרו בליכוד.

על רקע המשבר במו"מ עם ליברמן, נתניהו ביקש מאיחוד מפלגות הימין להצטרף לממשלת 60 ח"כים. הרב פרץ הציב לנתניהו שלוש תנאים לחתימה מיידית: סטטוס קוו, חבילת הסדרה להתיישבות ותיקי החינוך ומשפטים.

מוקדם יותר, נתניהו ניסה להתקדם במו''מ הקואליציוני עם מפלגת הבית היהודי וביקש להזמין לפגישה את הרב רפי פרץ בלי יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'.

נתניהו ביקש להציע לרב פרץ את תיקי החינוך והשיכון ולסגור סוגיות נוספות, כדי לאלץ את יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' להתפשר בנושא תיק המשפטים.

אלא שהפערים בין המפלגות משמעותיים הרבה יותר מתיק המשפטים ומצויים גם בנושאי ההתיישבות והתקציבים. הרב פרץ הודיע לאנשי נתניהו כי לא יבוא לבדו לפגישה והדרישות של איחוד מפלגות הימין עומדות בעיניהן.

בסופו של דבר, התקיימה שיחה משולשת בין נתניהו לרב פרץ ולח"כ סמוטריץ'.

על פי גורמים בליכוד, גם עם ישראל ביתנו המצב עדיין רחוק מסיכום. נתניהו וליברמן ישבו אתמול שעות ארוכות אך לא הצליחו להגיע לסיכומים בעיקר סביב סוגיית הסמכויות המלאות שדורש ליברמן במשרד הביטחון וכן לגבי המחלוקת בעניין חוק הגיוס.

גם אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה עד יום רביעי הבא יש עוד כמה שלבים עד בחירות חוזרות. הנשיא ריבלין אמור, על פי החוק, להטיל על ח"כ אחר שיש לו סיכוי ריאלי להרכיב קואליציה לנסות לעשות זאת במשך 28 ימים נוספים. ייתכן מאוד שחרף תוצאות הבחירות וכישלון נתניהו להרכיב קואליציה, יקבלו בני גנץ וכחול לבן את האפשרות.