יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: משה גולדשטיין

בעקבות הסבבים האחרונים בדרום, הגיש ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) הצעת חוק - תיקון לחוק התכנון והבניה - המבקשת לאשר בניית תוספת מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) לדירות באזור מועד אשר נמצא בטווח הטילים ללא צורך אישור הרשות המקומית ובכפוף לאישור פיקוד העורף ומהנדס מוסמך.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתב ח"כ טסלר: "הצעת התיקון לחוק נולדה, לאחר שבשנים האחרונות אזרחי היישובים הסמוכים לגבול ובעוטף עזה עד 40 ק"מ, סובלים באופן תדיר מירי טילים נגדם, כאשר זמן מציאת המחסה עומד על שניות בודדות. עקב טווח הזמן הקצר, עצם היציאה מהבניין והניסיון להגיע למקלט ציבורי מסכנת את חיי האזרחים ועבור קשישים ובעלי נכויות, היא אינה אפשרית כלל.

מטרת הצעת התיקון, היא לעודד בעלי דירות, שנבנו לפני החלת חובת בניית ממ"ד, להוסיף ממ"ד באמצעות פטור מחובת היתר. בנייה חדשה למגורים חויבה אמנם על פי חוק בבניית ממ"ד, אך בעלי דירות ישנות שנבנו קודם לחקיקת החוק, נאלצים כיום לממן על חשבונם את בניית הממ"ד.

הליך קבלת היתר בניה מהרשות המקומית הוא ענין ממושך, סבוך ובירוקרטי. רבים מעדיפים לוותר על "חוויה" בלתי נעימה זו. תיקונים שונים הוכנסו לחוק התכנון והבניה מתוך מטרה לפשט את הליכי הרישוי ולקצר את התהליך כולו, אך סעיפים אלו נמחקו בסופו של דבר ובפועל הקשיים נשארו. קושי המימון כבד דיו, אך אם נוסף לכך גם קושי בירוקרטי, הרי שרבים יעדיפו להמשיך ולהתגורר ללא הגנה הולמת במקרה של פגיעת טילים ורקטות".

"הצעת התיקון לחוק, מטרתה לתקן עוול זה בחלק הבירוקרטי ולקבוע שבעל דירה המבקש להוסיף ממ"ד, יוכל לבצע את הבניה לאחר שיקבל אישור מהנדס מוסמך הרשום בפנקס המסמכים ולאחר קבלת אישור מטעם פיקוד העורף, שהתכנית עומדת בתקנים הנדרשים על פי התקנות. פיקוד העורף, כך על פי התיקון לחוק הקיים, יהיה חייב לאשר את הבקשה תוך שבעה ימים מיום הגשתה. הדייר, יחויב להגיש את התכנית והאישורים שבידו לרשות המקומית לצורך עדכונה, אך יהא פטור מהצורך לקבל ממנה היתר בניה".

טסלר, בעצמו תושב העיר אשדוד שנקלעה לטווח הטילים בסבב הלחימה האחרון שאף גבה את חיי אחד מטובי בניה הי"ד, הבהיר את נחיצות החוק.

"כמי שחווה בשנים האחרונות את ההתקפות והרגיש את הצורך והמחסור בממ"דים, אני חושב שהגיע הזמן שהמדינה תעשה את המינימום למען ביטחון תושביה, ותאפשר להם להתמגן בצורה מהירה וקלה. המיגון הוכיח עצמו ברוב המקרים כמציל חיים ולא יתכן שבגלל בעיות בירוקרטיות נסכן את חייהם של מאות אלפי אזרחים" אמר טסלר והוסיף: "אני מקווה כי התיקון לחוק יקבל את תמיכת גורמי המקצוע ויאושר ובכך נאפשר לאזרחים להמשיך בשגרת חיים אופטימלית ככל האפשר, בזמן חרום".