תשתית רחבה ועשירה לטיפוח מנהיגות צעירה
תשתית רחבה ועשירה לטיפוח מנהיגות צעירהצילום: חורחה נובומינסקי

במסגרת תכנית חומש רחבת היקף שמוביל משרד החינוך לחיזוק תנועות הנוער' גיבש המשרד תקנה חדשה וייעודית שתיתן מענה לבינוי מבנים חדשים לטובת תנועות הנוער.

התכנית "בית לתנועה" שבמסגרתה יוקצה התקציב היא פרי שיתוף פעולה בין משרד החינוך, מועצת תנועות הנוער ומרכז השלטון המקומי, והיא מעודדת ומסייעת לרשויות המקומיות להקים, כחלק ממבני הציבור העירוניים, מבנים ייעודיים לפעילות התנועות.

בתוך כך, במהלך שנה זו יקצה המשרד 5 מיליון ש''ח. המטרה בתוך חמש שנים היא להגיע לעוד כ- 40 מבנים חדשים.

תכנית "בית לתנועה" גובשה לנוכח המחסור החריף שהתפתח במספר המבנים הכשירים שעמוד לרשותם של תנועות הנוער. המחסור נובע בין השאר מזינוק אדיר ומבורך במספר החניכים של תנועות הנוער אשר הכפיל את עצמו בעשור האחרון ועומד כיום על כ-350,000 חניכים.

רק בשנתיים האחרונות נפתחו כ- 200 סניפים חדשים אשר לרבים מהם עדיין אין מבנה כשיר לפעול בו. ממיפוי שערך המשרד עולה כי קיים צורך בעוד כ- 200 מבנים חדשים על מנת לספק מענה הולם לגידול זה.

בימים הקרובים יופץ קול קורא לרשויות המקומיות, הבקשות ייבחנו ע"י ועדה מקצועית שלאחריה יפורסמו הזוכים בקול קורא. התכנית תבוצע ע"י מינהל הפיתוח בשיתוף מינהל חברה ונוער במשרד החינוך. במסגרת הקול קורא המשרד יתקצב את בינוי הסניפים באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדיניות שהוא מנהיג בכל התחומים. בתוך כך, תינתן עדיפות בהשתתפות בתקציב ליישובים המצויים בפריפריה.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "תנועות הנוער מהווה תשתית רחבה ועשירה לטיפוח מנהיגות צעירה. הן מאפשרות לצעירים לבטא את עצמם, לפתח עצמאות ומעודדת אותם לאזרחות פעילה שמשנה מציאות. לאור זאת, אנחנו משקיעים משאבים רבים להרחבת הפעילות של התנועות. ולא רק במרכז הארץ אלא גם בדגש על הפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

''אני מאמין שהמהלך החדש יפתח דלת בפני תלמידים רבים ונוספים שעד עתה לא לקחו חלק בתנועות ולהגדיל את סיכוייהם להיות חלק משדרת הפיקוד העתידית של החברה הישראלית'', הוסיף אבואב.

מזכ"ל מועצת תנועות הנוער, נפתלי דרעי, אמר כי "התכנית מהווה פריצת דרך בתחום ואנחנו מברכים את מנכ"ל משרד החינוך מר שמואל אבואב על כך, ועל העבודה הרבה שמושקעת בשנים האחרונות על ידי משרד החינוך לקידום תנועות הנוער. בעשור האחרון ההשתתפות בתנועות הנוער הלכה וגדלה ומספר המבנים לתנועות לא עמד בקצב, מה שיצר 'תקרת זכוכית' לפעילות. בנייה של 40 מבנים חדשים ב-5 השנים הקרובות תסייע לנו לשבור את תקרת הזכוכית הזו ולמנף את הפעילות פי כמה".