מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראלPhoto by Noam Revkin Fenton/Flash90

מועצת רבני אגודת ישראל שהתכנסה בירושלים קבעה הערב (ראשון) כי יש לקבל את מתווה חוק הגיוס שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיו יעדי הגיוס יהיו נתונים להחלטת הממשלה ולא ייקבעו בחוק.

מאחורי אימוץ הפשרה עומד מזכיר המועצה הרב יעקב ולצר, בעצה אחת עם האדמו"רים החסידיים.

לפי שעה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בוחר להתבצר בעמדתו ולא לאמץ כל הצעת פשרה סביב חוק הגיוס ולפיכך חברי הליכוד זומנו להגיע מחר למליאת הכנסת כדי להצביע על פיזור הכנסת בקריאה טרומית.

מהליכוד נמסר, ''מועצת גדולי התורה קיבלה לפני זמן קצר את מתווה רה״מ בעניין חוק הגיוס. זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב''.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (האיחוד הלאומי) פנה אל ח"כ אביגדור ליברמן וקרא לו להצטרף לממשלה החדשה. ''ידידי, בניגוד להערכות שלך ושל רבים אחרים, כל המפלגות החרדיות, כולל אגודת ישראל, מתייצבות מאחורי הפשרה", כתב סמוטריץ' בטוויטר.

''עכשיו הכדור במגרש שלך. גלה אחריות ותן תשובה חיובית עוד הערב ויאללה בוא נקים ממשלת ימין טובה ונשנה את העולם. פוליטיקה היא אומנות של פשרות ואתה יודע את זה", הוסיף ח''כ סמוטריץ'.

''מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין''

חברי הכנסת והשרים מסיעת הליכוד התבקשו להגיע מחר (שני) בשעה 16:00 למליאת הכנסת, לצורך הצבעה על חוק פיזור הכנסת.

''שלום לכולם, הינכם מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת. הנוכחות חובה אין קיזוזים ואין העדרויות. נא לאשר!", נכתב בהודעה שנשלחה לסיעה.

את השעות האחרונות מנצל ראש הממשלה נתניהו לפגישות עם ראשי המפלגות שהמליצו לנשיא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו. יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן מסרב להגיע לפגישה ואומר כי עמדותיו ידועות.

״אני עושה עכשיו מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות. אני הנחתי בפני השותפים הצעה לפתרון. הוא מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה", אמר נתניהו אחר הצהריים.

''אני הולך להזמין הערב את כל ראשי המפלגות, אני רוצה לדבר איתם ולנסות יחד למנוע בחירות מיותרות״, הוסיף ראש הממשלה.

נתניהו: לא צריך לגרור את המדינה לבחירות נוספות

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה נתניהו לשרי הליכוד כי בכוונתו לקדם מהלך בזק לפיזור הכנסת עוד השבוע עקב המבוי הסתום במגעים הקואליציוניים.

נתניהו האשים את יו"ר ישראל ביתנו ליברמן בכישלון המגעים להרכבת הקואליציה, "החרדים באו לקראת ליברמן. אפשר לפתור המשבר אבל כנראה לא רוצים".

"ליברמן מחפש את כל התירוצים כדי להפיל אותי. הציבור לא יסלח לו על כך שהוא לוקח אותו פעמיים בשנה לבחירות", תקף נתניהו.

לדבריו, "המפלגות הקטנות לא מבינות שברגע שיהיו בחירות חדשות, יש פה שתי אבני רחיים גדולות שלא ישאירו כלום מסביב".

"אם לא תהיה ברירה נביא חוק לפיזור הכנסת ביום רביעי", הוסיף ראש הממשלה. ככל הנראה הכוונה היא להניח את הצעת החוק לפיזור הכנסת כבר היום על שולחן הכנסת, להעביר אותה בקריאה ראשונה ביום שלישי ולסיים את החקיקה ביום רביעי בלילה, סמוך לפקיעת המועד המאפשר לנתניהו להרכיב ממשלה.

עם זאת, בליכוד הדגישו שהמאמצים להרכבת הממשלה צפויים להימשך גם במהלך הימים הקרובים, במקביל למהלכים לפיזור הכנסת.