הפצ"ר: חיילים לא מפחדים לירותקונטקט

אלוף שרון אפק, הפרקליט הצבאי הראשי, התייחס בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין באילת לפעילותה של הפרקליטות הצבאית בנוגע לסוגיית דיני הלחימה והמשפט הבינלאומי.

"צה"ל מתמודד בשנים האחרונות עם ארגוני טרור, ובמאבק הזה יש תפקיד חשוב למערכת המשפט ולמשפט הבינלאומי. מחר ייפתח בהרצליה כנס גדול שמארחת הפרקליטות הצבאית, עם עשרות מומחים מעשרים מדינות ודיונים בקדמת השיח הבינלאומי, כמו באילו תנאים ניתן לתקוף בית מגורים, שמשמש גם לפעילות ארגוני טרור, מה כללי הלחימה בסייבר? אלה סוגיות שמעסיקות אותנו מדי יום", סיפר אפק.

"כך, למשל, צה"ל תקף בלחימה האחרונה בעזה במה שעורר שיח לאומי ער על יישום כללי המשפט בלחימה. בהקשר הזה, אני רוצה לשאול איזו עוד מדינה בעולם מתחבטת בשאלות משפטיות לגבי הלחימה שלה בטרור? ארה"ב, קנדה, בריטניה ואחרות רואות חשיבות בקיום דיון כזה ולמפקדים ניתן ייעוץ משפטי, ממש כמו אצלנו", הוסיף אפק.

לדבריו, "יש הטוענים, כי ארגוני הטרור רומסים כל חוק ולפיכך לא ראויים לדיון משפטי. המציאות מאתגרת, אבל מדינת ישראל בחרה לאורך כל הדרך להילחם תוך כדי שמירת החוק".

הפצ"ר הוסיף ואמר: "כל מי שצריך לדעת - שלטון החוק בישראל לא ייכנע לעולם. אמירה נוספת היא לגבי חיילים שחוששים לכאורה לירות ללא ייעוץ משפטי, בשעה שהם חשים שנשקפת סכנה לחייהם. אלה אמירות ללא אחיזה במציאות. חייל שחייו יהיו בסכנה והוא יגן על עצמו, זוכה ויזכה מאיתנו להגנה מירבית".