"לעודד עריכת דין חברתית ולתמוך בה"קונטקט

ד"ר יואב ספיר, הסניגור הציבורי הארצי, התייחס בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין לתפקידה של לשכת עורכי הדין במערכת המשפטית.

"לשכת עורכי הדין צריכה להמשיך לעודד עריכת דין חברתית ולתמוך בה, להתייצב לצדם ומאחוריהם של עורכי הדין הממלאים את התפקידים החשובים הקבועים בחוק הלשכה, לטפח אותם ולמצוא דרכים נוספות לקדם את ההגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק", ציין ספיר.

לדבריו, "לפרופסיה אשר ביכולתה להביא להגנה על זכויות האדם ולחלוקה צודקת והוגנת של המשאב המשפטי, ואשר לא פעם הציבור תלוי בה לצורך השגת מטרות אלה, יש גם תפקיד ואחריות חברתית".

"עבודתנו כעורכי דין אין לה קיום ללא רשות שופטת חזקה ועצמאית, שהשופטים בה יכולים לקבל את החלטותיהם ללא מורא על פי הדין וצו מצפונם. לבתי המשפט ולבית המשפט העליון בראשם תפקיד קריטי בשמירה על זכויות האדם ובעיצוב פני החברה ככזו שאינה מפנה עורף לחלשים שבה", קבע ספיר.

ספיר הדגיש, "הכרעתו של הרוב באמצעות נציגיו, היא עיקר יסודי בדמוקרטיה, אך היא בוודאי לא ממצה אותה. הדמוקרטיה היא לא כפי שתיאר זאת יפה בנג'מין פרנקלין כאשר שני זאבים וכבשה מקבלים את הכרעת הרוב מה לאכול לארוחת הצהריים. תפקידו של בית המשפט הוא לשמור על הכבשה. גם כאן ללשכת עורכי הדין תפקיד חשוב, שהרי אין לך הגנה על זכויות הפרט ועל שלטון החוק ללא הגנה על בית המשפט ועל עצמאותו".