להגן על הגיל השלישי
להגן על הגיל השלישיצילום: נתי שוחט, פלאש 90

שבע שנים לאחר שנחקק חוק הדיור המוגן טרם נקבעו התקנות שיגדירו את התנאים הפיזיים הבטיחותיים התברואתיים והסביבתיים של הדיור המוגן בישראל. המשמעות היא היעדר פיקוח מחייב על בתי דיור מוגן הקמים בזה אחר זה בכל רחבי הארץ.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אברהם בר דוד, יו"ר עמותת דיירי הדיור המוגן, על המשמעויות של המציאות הקיימת בתחום זה.

בין הסוגיות שנותרות ללא פיקוח סוגיית המע"מ על התשלום. עם כניסתו לדיור המוגן, כל דייר חייב להפקיד בידי בעלי הבית פיקדון בסכומים של 2-5 מיליון שקל. מעבר לכך, עליו לשלם סכום חודשי עבור דמי אחזקה. לדמי האחזקה מתווספים שלושה סוגי תשלומי מע"מ: מע"מ על שכר דירה, מע"מ על הפיקדון שנשחק כל שנה, ומע"מ רעיוני. זאת מתוך הנחה לפיה הדייר חוסך ריבית שהיה משלם אילו לקח הלוואה, למשל מבנק. חיסכון זה נחשב כתשלום שהדייר משלם לבית, ולכן על שניהם לשלם מע"מ, אך החוק מאפשר לגלגל את המס על הדייר. תשלומים אלו גורעים מכספי הפנסיה ומחסכונות חייהם של כל דייר בין 12 ל-24 אלף שקל בשנה, נטל כבד מאוד.

בר דוד קובע כי אילו היו פוטרים את דיירי הדיור המוגן מתשלומים אלו, יותר אזרחים בני הגיל השלישי היו יכולים להרשות לעצמם לעבור לדיור מוגן ולשחרר את ביתם לתוך מעגל הדירות הפנויות במדינה, ללא כל השקעה שלה בתהליך.

גם סוגיית הארנונה אינה מוסדרת. רבים מדיירי הדיור המוגן זכאים להנחה בתשלום הארנונה, מתוקף היותם קשישים, נכים ו/או ניצולי שואה. הם זכאים לשלם רק שליש או חצי מהמחיר המקורי. אולם, חלקם נאלצים לשלם את הארנונה לבתי הדיור המוגן במקום ישירות לרשות המקומית. כך, הם מחויבים במחיר הארנונה המלא, ללא ההנחות. מה גם שהחשבונית כולה - הכוללת את כל החיובים על השירותים שהדייר צורך מהבית - מחויבת במע"מ. דיירי הדיור המוגן הם היחידים בישראל שמשלמים מע"מ על ארנונה.

עוד מספר בר דוד כי גם בתחום שירותי הרפואה הניתנים בדיור המוגן קיימות פרצות. בעוד חוק הדיור המוגן מחייב לתת מענה של אחות בכל ימי השבוע ובכל שעות היממה, אין כל חובה לתת שירותי רופא. בכל בית דיור מוגן ישנה הקצאה אחרת של מספר ימים ומספר שעות בהן עומד רופא לרשות הדיירים.

לטעמו של בר דוד נדרשת הירתמות של השרים הרלוונטיים על מנת להסדיר את תנאי חייהם ומחייתם של קשישים המבקשים להסדיר את הפרק האחרון של חייהם. לשם כך נדרשת הקמה מהירה של ממשלה וכניסה לעובי הקורה של שרי הרווחה, הבריאות והמשפטים, ואולם היה אחד מחברי הכנסת שאמר לו באופן אישי שכל דיירי הדיור המוגן מונים 15,000 איש שאינם אלא שליש מנדט, כך שהיחס אליהם עשוי להיות בהתאם.