איך ללמוד למבחנים ולא ברגע האחרון

מי מאיתנו הסטודנטים לא מכיר את הלילה הלבן לפני מבחן או הגשה? איך להתנהל נכון בתקופת המבחנים? בכתבה הבאה.

ערוץ 7 , כ"ד באייר תשע"ט

סטודנטית. אילוסטרציה
סטודנטית. אילוסטרציה
צילום: iStock

שבועות בפתח ועם ישראל הולך להישאר ער לילה שלם. "לא לישון לילה אחד בלבד? קטן עלינו!", אומרים סטודנטים וסטודנטיות ברחבי הארץ, שבקרוב יכנסו לתקופת המבחנים.

איך אפשר לצלוח את התקופה הזאת בלי לוותר על שעות שינה? כמה טיפים חשובים ממומחי למידה של מכללה ירושלים.

מיד אחרי חג שבועות מתחילה תקופה קשה עבור כל סטודנט – תקופת המבחנים. לא פעם סטודנטים דוחים את ההכנה למבחנים לרגע אחרון ומוצאים את עצמם מיד אחרי ארוחת החג ממשיכים עם 'התיקון הלילי'.

האם זה תמיד מביא לתוצאות רצויות? או שמא רק פוגע בבריאות? ומה הדרך הנכונה לעבור את תקופת המבחנים? מומחי למידה של מכללה ירושלים, המכללה המובילה להוראה בציבור הדתי, נותנים כמה טיפים חשובים שכדאי לאמץ כבר עכשיו, בלי לחכות לרגע האחרון.

  • איסוף החומר. עכשיו אולי קצת מוקדם ללמוד למבחן עצמו, אבל עכשיו זה הזמן הכי טוב כדי לבדוק האם יש לך כל החומר להכנה? ואם לא, תחפשו את הסיכומים החסרים כבר היום, כדי שלא תצטרכו לילה לפני המבחן לנסות לפענח איזשהו סיכום לא קריא שצילמתם ברגע האחרון.
  • בירור דרישות. הקדישו מעט זמן לחיפוש מבחנים משנים קודמות ובירור דרישות מדויקות לנבחנים במקצוע הזה אצל המרצה הספציפי. בדיקה קטנה כזאת עשויה לחסוך הרבה מאמץ ולחץ בתקופת המבחנים.
  • שיטת לימוד. ללמוד בשקט את החומר? לנהל דיון סוער עם חברים? לעזור לחבר שמתקשה? לקרוא, לאייר ולהוסיף וטבלאות צבעוניות או דווקא להאזין להקלטה? אין שיטת לימוד אופטימלית שמתאימה לכולם. אל תסתמכו על מה שעובד טוב לאחרים, חפשו את השיטה שהכי נוחה לכם ותשתדלו לעבוד לפיה.
  • שינה. תקופת המבחנים לא חייבת לפגוע בבריאות. ההפך הוא הנכון, אם ההכנות למבחנים פוגעות לכם בבריאות, הן גם פוגעות בסיכויי ההצלחה שלכם. המוח זקוק לשעות שינה כדי לעבד את כל החומר ולאפשר לכם לשלוף אותו בקלות בזמן המבחן.
  • תזונה. המוח גם זקוק למקורות אנרגיה כדי לעבוד ביעילות. לימודים מתישים ללא אוכל, שתייה ושעות שינה מביאים אתכם למבחנים מותשים, מבולבלים וסובלים מ"חורים שחורים" בזיכרון. וכן, גם פוגעים בבריאותכם בטווח הארוך.
  • לימודים בהיריון. לסטודנטית בהיריון יש שתי מטרות: להצליח במבחנים ולסיים בהצלחה את ההיריון, וחשוב שאחד לא יבוא על חשבון השני. ארוחות מסודרות, שעות שינה ולימודים נוחים שמתחילים זמן סביר מראש ולא בלחץ של היום האחרון – אלה תנאים הכרחיים ללימודים בתקופה רגישה זו.