הריסת בית מחבל
הריסת בית מחבלצילום: דובר צה"ל

מפקד פיקוד המרכז האלוף נדב פדן אמר כי במצב המשפטי הנוכחי לא ניתן להרוס בתים שבהם הסתתר המחבל שרצח שני יהודים בפיגוע ירי באזור התעשייה ברקן בשומרון.

"אין בסיס, במצב המשפטי הקיים, להריסת בתיהם של סייענים שלא השתתפו באופן ישיר בפיגוע עצמו", הסביר פדן בתשובה לבקשתן של המשפחות השכולות חג'בי ולבנגורנד-יחזקאל להרוס את בתי המסתור בהם התחבא המחבל כשנמלט.

במכתבו ציין כי האלוף סמכותו של מפקד צבאי להורות על הריסת בית הינה "סמכות חריגה, שהינה הרתעתית. הפעלתה נעשית לאחר בחינת מכלול שיקולי ובניהם חומרת המעשים המיוחסים למתגוררים במבנה, הפגיעה הפוטנציאלית באלו המתגוררים במבנה, עוצמת הראיות הקיימות ומידת מעורבותם, אם בכלל, של יתר הדיירים בפיגוע".

עוד הוסיף כי "הטיפול במי שסיפקו מסתר למחבל אשראף נעלאווה ימוצה במסגרת ההליכים הפליליים שננקטו נגדם בבית המשפט הצבאי. עם זאת, אין בסיס, במצב המשפטי הקיים, להריסת בתיהם של סייענים שלא השתתפו באופן ישיר בפיגוע עצמו".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את המשפחות שלח מכתב לאלוף פיקוד המרכז בבקשה להרוס את בתי החוליה אשר שימשו מסתור למחבל מברקן בתקופה בה נמלט מכוחות הביטחון.

במכתבו ציין בלייכר כי המחבל נמלט לאורך כמעט חודשיים, במהלכם נעזר בתשתית סייענים רחבה. הסייענים סיפקו לו בתי מסתור, תחמושת, אמצעי לחימה, מזון וכסף, כל זאת תוך שהמחבל מתכנן לבצע פיגועים נוספים ואף מצהיר בפני הסייענים על כך.

במהלך המרדף אחר המחבל פיזר צה"ל כרוזים בכפרים הערבים המזהירים את הסייענים למחבל מפני הריסת ביתם. בלייכר טוען כי "הימנעות מהרס והחרמה של בתי המחבלים הינה הימנעות מלחימה בלתי מתפשרת בטרור, דבר המאפשר פגיעה קשה בביטחון אזרחי ישראל".

הריסת בית המחבל שרצח את הרב אטינגר וסמ''ר קאיידן הי"ד