הקשרים השקטים בין קהילות המזרח והמערב

מנהיגי הקהילות היהודיות במזרח ובמערב שמרו על קשרים מגוונים ביניהם, גם בהתייעצויות לקראת פסיקה, גם בהעברת מידע וכתבים.

שמעון כהן , כ"ד באייר תשע"ט

הרב רחימי בכנס
הרב רחימי בכנס
צילום: אולפני חן צלמים

הקשר הרציף בין קהילות יהודיות במזרח, בצפון אפריקה ובעיראק, לבין קהילות יהודיות באירופה עומד בלבו של כנס 'ליבי במזרח' השלישי אותו מקיימת היום מכללת אורות ישראל בקמפוס המכללה באלקנה. בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר הרב ד"ר משה רחימי, יוזם הכנס, מעט מהנתונים הנחשפים בכנס.

הכנס, מספר הרב רחימי, אינו עוסק רק בדיונים הלכתיים ותורניים בין רבני ומנהיגי קהילות במזרח ובמערב. "נחשפות מספר תגליות על מעבר של ספרים רבים וכתבים מתימן שעברו למערב, חלקם ברצון וחלקם שלא ברצון. חלקם נעלמו וחלקם נחשפים. יש קשרי הלכה בין רבנים בין שני מקומות, לא כהתנצחות אלא כהחלפת דעות והשמעת דעה. התודעה השבטית הייתה משמעותית וכל אחד שמר את מנהגי בית אבותיו. היה רצון לשמוע חוות דעת וללמוד".

מוסיף הרב רחימי ומציין כי העברת התרבות והמידע התבצעה בדרכים שונות ומגוונות בין קהילות ומדינות: "היו פוסקים שעברו ממקום למקום והם העבירו איתם את הידע ממקום למקום והם היו אלה שהעבירו את הידע והמידע. הרא"ש, לדוגמא, עבר ממקום למקום והמחקר מראה שהוא הושפע משני הצדדים ופסיקותיו מגיעים משני הצדדים. יש גם מערכת קשרים שאינה בהכרח הלכתית אלא גם רעיונית, כמו בנושא הציונות כשהחליפו דעות ועמדות. הקשרים היו הרבה יותר מכפי שהיינו חושבים".

לטעמו של הרב רחימי "לא היה אז נושא של התבדלות כפי שיש היום", וזאת בניגוד לתחושה כיום לפיה ככל שקהילה מקפידה יותר על מנהגיה הקדומים היא מתבדלת מקהילות אחרות. "המגע היה בקרב המנהיגים והקשרים היו בתחומים שונים ומגוונים. לדוגמא, רבי שלמה בכור חוצין מבגדאד עושה עבודה עיתונאית ויוצר קשרים עם רבנים מאירופה גם כדי למלא את עבודתו העיתונאית. בתחום חילופי הדעות ניתן לראות את רבי חיים בן עטר שמשפיע על תנועת החסידות ונמצא איתם בקשר, רבי יוסף קארו משתמש בפסיקה האשכנזית כשהוא כותב את 'בית יוסף', כלומר שגם בפן ההלכתי וגם בפון הרעיוני יש קשר רציף".

"בנוסף היו גם קשרים של מסחר ושל מעבר אנשים ממקום למקום והם שמעבירים את התרבות, הידע והמנהגים ממקום למקום", אומר הרב רחימי המעיר כי תרבות הכתיבה באותן תקופות לא כללה ציון של מראה מקומות תוך כדי פסיקה ולכן אין יכולת להתמקד בפסק ספציפי ולקבוע שהוא מושפע ממנהגי קהילה אחרת, אלא מדובר בהשפעה כוללת של הלכי רוח והשפעה הדדית.

והיו גם יחסים שקשה להגדיר אותם כטובים בין הקהילות. היו מעברים של כתבים גם ללא הסכמה מלאה של הקהילות, ואחת הדוגמאות לכך היא קהילת יהודי תימן: "היו יחסים טובים מאוד ופוריים, אבל היו גם קשרים של אי הסכמה. ככותרת לאחת ההרצאות שלנו היום שמנו את הציטוט 'באו הסוחרים האשכנזים לנצל את מחמדנו. מדובר ביהודי מתימן שרואה בעיניים כלות איך באו יהודים מאשכנז ששמעו על כתבי היד שנשמרו לאורך ההיסטוריה בזכות היציבות בתימן וקנו בזול מדי ומהר מדי את אוצרות הרוח של יהודי תימן. גם זה סוג של קשר, אבל מבחינת המתאר הוא קשר שאינו חיובי".

הרב רחימי מציין כי אמנם "אין עדויות של שוד וחמס של מישהו ממישהו, עד כמה שאני מכיר, אבל מבחינה הלכתית ומוסרית לקחת בכוח זה גם כשמשלמים סכום פעוט ויודעים שמדובר באוצר ששווה הרבה יותר".