למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: נתי שוחט, פלאש 90

האם אכן קיימת בעייתיות מבצעית בהצבת גדודים מעורבים לאבטחת ישובים וצירי תנועה ביהודה ושומרון?

דו"ח שפורסם השבוע על ידי ארגון 'אחים לנשק' קובע שמדובר בשיבוץ המוביל לפגיעה בביטחון האזרחים, בעוד בצה"ל קובעים כי מדובר בטענות שקריות ומסולפות ואין קשר בין המציאות לטענות הארגון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד הקצינים שעדויותיהם הובילו לגיבושו של הדו"ח, והוא מספר את חווייתו האישית כמ"פ שהגיע לתעסוקה מבצעית עם חייליו לפני כשנה. "נחשפנו לכמה דברים שהיכו אותנו בהלם מנקודת המבט שלנו כלוחמים יוצאי יחידות קרביות", הוא אומר.

"החלפנו גדוד מעורב של חילוץ והצלה שהחזיק את הגזרה שלושה שבועות לפנינו. בסיור ההכנה של המפקדים פגשנו את החבר'ה של כפיר שהקדימו את אותו גדוד מעורב, אבל כשהגענו לתפוס את הקו היו שם חיילים של חילוץ והצלה ונדהמנו גם מאיך שהדברים נראו ברמה המבצעית".

ממשיך הקצין ומספר כי "אחת המשימות הייתה לעצור שוהים בלתי חוקיים. הגדוד שהיה שם לפנינו תפס שלושים, הגדוד שלנו תפס שלוש מאות". הפרופורציות, כך נדמה, מעידות על יכולות התפקוד מול המשימות בשטח.

עוד מספר הקצין על תקרית בה נחשף לקשיי תפקוד של הגדוד המעורב מול מערך הכוחות המסייע שבשטח: "ביום שבו הגענו הוקפצתי לאירוע של בקבוקי תבערה. בחפיפה אמר לי המ"פ שיש כאן תצפיתניות אבל אין מה לדבר איתן כי הן לא רציניות ולא יודעות לעבוד מולך אלא רק מול הגדוד. תוך כדי נסיעה, כשאני מנסה להבין איפה קרה ומה קרה, נכנסת לרשת הקשר התצפיתנית עם דיווח ממוקד ומקצועני.

''במהלך התעסוקה עבדתי הרבה מאוד מולן וגיליתי עבודה מאוד מקצוענית טובה ויעילה. בהמשך אמרתי למפקדת התצפיתניות שאמרו לי שהן לא יודעות לעבוד והיא אמרה שבגלל שהגדוד הקודם לא ידע לתפקד בעצמו טענו שם שהתצפיתניות לא מקצועניות".

אירוע זה של התצפיתניות מחדד את טענתו של הקצין המבהיר כי אין בטענותיו כדי להביע עמדה בסוגיית שירותן של בנות בצה"ל, שהרי הוא רואה בתפקודן של תצפיתניות תפקוד יעיל וטוב, אלא שכאשר הדברים מגיעים לרמה המבצעית והמשימה מוטלת על גדוד מעורב הדברים אינם נעשים בצורה טובה ונכונה.

"שותפים לעמדה הזו חיילים דתיים ולא דתיים", הוא קובע ומוסיף: "החוויה שלנו הייתה לא טובה. כולנו יוצאי חטיבות חי"ר מובחרות והסטנדרטים גבוהים, אבל התחושה הייתה שמה שנעשה לפנינו לא היה טוב. לעומת זאת כשחטיבת 'כפיר', שהיו לפניהם, הייתה בשטח העבודה נעשתה בצורה טובה".

"הייתה תחושה שנושאים אחרים מעסיקים אותם וחלק מהעניין הוא העירוב בין בנים לבנות", חולק הקצין מהתרשמותו במפגש עם הגדוד המעורב.

עוד מוסיף הקצין ומספר על אירוע נוסף הנוגע לאופן שילובן של חיילות וקצינות בשורות הצבא: "בקורס מ"פים היו 6 בחורות מאיסוף קרבי, קרקל ועוד. הייתה תחושה שמתעקשים שבכל צוות תהיה בחורה אחת. היה אחד הצוערים שביקש להיות בצוות בלי בנות אבל לא איפשרו לו", הוא אומר ומציין הן את תחושתו של אותו צוער, אך גם את תחושתן הלא נעימה של הבנות עצמן שנאלצו למצוא את עצמן כל אחת לבדה בצוות שכולו בנים.

"הצבא עשה עוול לבנות האלה ששלח אותן לקורס מ"פים ופיזר אותן בצוותים. זה נתן להן תחושה שכאילו שהן סוג ב' וגם תחושה לא נעימה של בחורה צעירה אחת בצוות של גברים. אפשר היה לחשוב על שילוב ראוי ומתאים יותר.

''בכל פעם שהיה פורום של התכנסות הקורס הבנות ישבו יחד, והדבר מובן. אם החלטת שבנות יתקדמו וישתלבו לפחות עשה את זה נכון. באותה תקופה התפרסם ראיון עם המג"דית הראשונה בצה"ל והיא אמרה את אותם דברים. ראיתי את זה בעיני".

נזכיר כאן את תגובת דובר צה"ל לדו"ח 'אחים לנשק', שכאמור עדותו של הקצין עמו שוחחנו היא אחת מהעדויות שהובילו לגיבושו וניסוחו של הדו"ח: "אנו מצרים על ניסיונותיו של הארגון המכונה 'אחים לנשק' להציג הצגה שקרית, מגמתית ומסולפת אשר אינה מתארת בשום צורה את הנעשה בצה"ל. נדגיש כי אין קשר בין הדברים המוצגים על ידי הארגון ובין המציאות הקיימת בצה"ל. יתר על כן, צר לנו כי הדו"ח המדובר לא הועבר להתייחסות הגורמים הרלוונטיים בצה"ל בטרם פורסם. צה"ל פועל בכל עת על מנת למלא את משימתו ולשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל".