הוק
הוקReuters

השליח המיוחד של הממשל האמריקני לנושא האיראני, בריאן הוק, ערך היום (חמישי) תדרוך מיוחד לכתבים מרחבי אירופה והעולם והערבי.

הוק הצהיר בפתח התדריך כי "קמפיין הלחץ המירבי שלנו נגד איראן מורגש כמעט בכל צעד שהמשטר האיראני עושה - עד כדי כך שהמשטר חלש היום באופן משמעותי מאשר היה עד לפני כשנתיים - בעת שנכנס הנשיא טראמפ לתפקידו".

הוא סיפר כי גם ארגוני הטרור הפועלים מכוחה של איראן, ספגו מכה קשה. "מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, פנה לציבור כדי שיממן את פעילות ארגונו, אחרי שהתקציב האיראני קוצץ באופן משמעותי. ארגון הטרור חמאס נמצא בקיצוצים משמעותיים בכוח אדם וברכש בגלל הפסקת מימון מאיראן".

"המשטר העביר מסר לכל קבוצות המיליציה השיעית שפעלו מטעמו בכל מיני מדינות, לפיו אין כמעט כסף לממנם ועל כן הם צריכים למצוא מקורות מימון אלטרנטיביים", ציין הוק.

לדבריו, "איראן עצמה חתכה את הוצאות הביטחון שלה ביותר מ-25% בחודשים האחרונים וקיצצה קרוב ל-20% מפעולות 'כוח קודס' - הצבא המשמש אותה".

"כלכלת איראן נמצאת במיתון וסנקציות הנפט שלנו מאז שנכנסו לתוקפן באופן הכי מלא, מונעות מהמשטר הכנסות בסך של 50 מיליארד דולרים, המהווים 40% מתקציב המדינה האיראנית. אנחנו גם לא נרתעים מהטלת עוד עוד וסנקציות נגד אישים וארגונים שמפרים את הכללים שלנו ונמשיך לעשות זאת. המטרה היא שאיראן תבין שבלי לנהל מדיניות חוץ אמיתית, היא תשלם מחיר כבד על כל התנהלות אחרת, במיוחד על התנהלות ביריונית", הבהיר הוק.

השליח המיוחד ציין כי ארה"ב מעוניינת לשמור על ערוץ דיפלומטי פתוח - ישיר או עקיף - מול המשטר בטהרן. "מדיניות החוץ שלנו לגבי איראן כוללת רשימה של 12 דרישות הקשורות לתכנית הגרעין, תכנית הטילים הבליסטיים והתוקפנות של האיראניים במזרח התיכון. היא משקפת את הקונצנזוס העולמי לפני עסקת הגרעין.

''איראן עומדת בפני הבחירה אם הם רוצים להיות מדינה נורמלית או קיצונית. הנשיא אמר שישמח לשוחח עם מנהיגי איראן כי הוא רוצה להגיע לעסקה טובה יותר שתחליף את הקיימת".

הוק שב והדגיש כי ארצות הברית לא תהסס להגיב לכל מתקפה על מטרות שלה או של בנות בריתה. "הזהרנו את האיראנים שאם נותקף נגיב בכוח. שלחנו כוחות לאזור כדי להיות מוכנים לכל איום. אנחנו סבורים שיש כאן אפקט הרתעה שהמשטר האיראני ער לו".