ריבלין: 52 שנה מאז רטט לבם של מיליוני יהודיםסנטרל הפקות

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים בטקס הממלכתי לציון יום איחוד ירושלים, שהתקיים בגבעת התחמושת. עוד נשאו דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים משה ליאון.

"אחי ואחיותיי, אוהביה של ירושלים", פתח הנשיא את דבריו בהתרגשות: "חמישים ושתיים שנה מאז שוחררה העיר, חמישים ושתיים שנה מאז רטט ליבם של מיליוני יהודים, בארץ ובעולם לשמע הקריאה 'הר הבית בידנו'. חמישים ושתיים שנה מאז עמדנו על פסגת הר הצופים, המובלעת ששוחררה, נוגעים בחלום, בירושלים המאוחדת.

''לצד ההתרגשות הגדולה על איחודה של העיר, הדגיש הנשיא את המחיר הכבד ואת מחיר החיים ששילמו למעלה ממאה ושמונים לוחמי צה"ל מהחטיבה הירושלמית, מחטיבת הראל ומחטיבת הצנחנים בקרבות לשחרור העיר. "אין מרפא לכאב המשפחות, לגעגוע שנפער בלב", אמר הנשיא בדבריו.

עוד התייחס הנשיא להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים ואמר: "זה הזמן להודות לנשיא טראמפ ולעם האמריקני על ידידותו האיתנה, ועל החלטתו פורצת הדרך. לשמחתנו, ההכרה בירושלים כבירת ישראל מחלחלת ללבבות, שגרירויות נוספות עלו לירושלים, וללא ספק יהיו עוד ועוד שגרירויות שיעלו לבירה. לצד זה, גם לנו יש משימה. גם אנחנו חייבים להכיר בירושלים כבירתנו המאוחדת – מזרח ומערב''.

הנשיא הדגיש את חשיבות שגשוגה של העיר ותושביה כולם: "ירושלים פורחת כפי שלא הייתה מעולם. חרדים לצד חילוניים, עולים חדשים לצד ותיקים, זקנים וזקנות יושבים ברחובותיה, שוק מחנה יהודה שוקק חיים ביום ובלילה, צעירים ממלאים את נחלאות ואת בקעה, את מגדלי ההייטק ואת מרחבי העבודה. היזמים הירושלמים קוצרים שבחים, והתיירים לא מוותרים על ביקור כאן.

''אבל, אבוי לנו אם הפריחה והשגשוג בירושלים יעצרו במקום שפעם עבר הגבול. אוי לנו אם הצמיחה והחדשנות ידלגו על מזרחה של העיר ועל תושביה הערבים. אמת, יש שינוי, הממשלה והעירייה החלו בפעולות משמעותיות בשנים האחרונות לסגירת פערים. התקבלה החלטת ממשלה תקדימית לפיתוח מזרחה של העיר, ויש תכנית חומש ממשלתית לשיפור החינוך. אבל הדרך עוד ארוכה מאוד, ואנחנו חייבים לוודא שאנו עוברים מדיבורים ומתכניות למעשים. לבניית מדרכות, תאורה, טיפות חלב, גנים ציבוריים ובתי ספר.

''אנחנו עדיין מדברים על מזרחה של ירושלים ועל מערבה כאילו מדובר כאן בשתי ערים שונות - ולא היא, יש רק עיר אחת! אחת היא ירושלים. יש את מערבה ויש את מזרחה, אבל אחת היא ירושלים, אחת היא ואין בלתה''.

בתום דבריו אמר הנשיא: "חמישים ושתיים שנה, מאז הגישו לנו הלוחמים שחלקם נמצאים אתנו היום, את העיר, ואנחנו עדיין רק בתחילתו של תהליך עומק יסודי של איחוד העיר. ואת התהליך הזה חייבים להאיץ. יקירי, אל לנו לשכוח את ירושלים של מטה. עלינו לוודא שכל משרדי הממשלה יעלו לעיר, ולעשות מאמץ לבנות מתחם שבו יתאכסנו השגרירויות העתידיות, אך מעל הכל עלינו לאחד את ירושלים ולעשות הכל כדי שהקהילות השונות החיות והפועלות בתוכה יכירו זו את זו, ידברו זו עם זו ויחיו כאן חיים טובים - יחד. חג ירושלים שמח! חג שמח ירושלים''.