פומפאו ונתניהו
פומפאו ונתניהוצילום: רויטרס

מזכיר המדינה של ארה"ב, מייק פומפאו, הביע ספקות בנוגע סיכויי הצלחתה של "תכנית המאה" של הנשיא טראמפ, כך עולה מציטוטים שלו שפורסמו הלילה (שני) ב"וושינגטון פוסט".

"אני מבין מדוע אנשים יחשבו שזו תהיה עסקה שרק הישראלים יאהבו, אך אני מקווה שכולם יהיו קשובים וסבלנים", אמר פומפאו במהלך פגישה סגורה עם מנהיגים יהודים בארה"ב בשבוע שעבר.

"השאלה הגדולה היא האם נצליח לייצר שיח אמיתי לגבי מטרותיה. אני מקווה שכל הצדדים יתגייסו להצלחת העסקה בצורה רצינית", הוסיף.

פומפאו אף התייחס לאפשרות שישראל תבחר לספח שטחים ביהודה ושומרון. "הממשל אז ישקול מה תהיה הדרך להשיג תוצאה שתשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של ארה"ב ושל ישראל", אמר.

בשיחה הנמיך פומפאו כאמור את הציפיות מהעסקה והבהיר כי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, "לא בטוח שאנחנו נהיה אלה שנפתור את זה".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, התייחס הלילה בהתבטאות מעט חריגה להקדמת הבחירות בישראל, והביע חוסר שביעות רצון מהמהלך.

בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן אמר טראמפ כי מדינת ישראל "מסובכת עכשיו בבחירות, וזה הגיע די במפתיע".

לדבריו, "הם צריכים להתאפס על עצמם. ביבי כבר נבחר ועכשיו הם צריכים לעבור את כל התהליך מחדש עד ספטמבר. זה מגוחך. אנחנו לא מרוצים מזה".

הרקע לחוסר שביעות הרצון של טראמפ הוא כנראה השלכות הבחירות על עיתוי פרסום תכנית המאה של הנשיא, והחשש שחלוף הזמן ימסמס את המהלך.

במקביל, חתנו ויועצו הבכיר, ג'ארד קושנר, התייחס בראיון ששודר הלילה גם כן לתכנית המאה, וציין כי לפלסטינים מגיעה הזכות ל"הגדרה עצמית". עם זאת, קושנר סירב להביע תמיכה מפורשת בהקמת מדינה פלסטינית.