הפרלמנט הבריטי. ארכיון
הפרלמנט הבריטי. ארכיוןצילום: POOL New, רויטרס

המערכת הפוליטית בבריטניה אינה צפויה ללכת לבחירות בתקופה הקרובה, ואת זהותו של ראש הממשלה הבא יבחרו חברי המפלגה השמרנית שמחזיקה בשלטון כבר תשע שנים ברציפות.

עם זאת, סקרי דעת הקהל מראים כי לו היו הבחירות נערכות היום, היו השמרנים מוצאים את עצמם הרחק משולחן הממשלה.

עוד מעלה הסקר, כי גם מפלגת הלייבור בראשותו של ג'רמי קורבין, אשר שמו נקשר בתמיכה באנטישמים ובאנטישמיות, מאבדת מהתמיכה שלה, ויורדת בשבעה אחוזים לעומת הסקר הקודם שנערך על ידי ה'אובזרבר' הבריטי.

לפי הסקר, למקום הראשון מגיעה מפלגתו של כוכב הברקזיט נייג'ל פרג', עם 26 אחוזי תמיכה. פרג' תומך בהיפרדות מיידית מהאיחוד האירופי ללא כל הסכם.

במקום השני נמצאת מפלגת הלייבור בראשותו של קורבין עם 22 אחוז, נתון שאמור לעורר חלחלה וזעזוע בקרב יהודים ברחבי העולם כולו, לנוכח העובדה ש־ 22 אחוזים מאזרחי בריטניה מעוניינים שבראש ממשלתם יעמוד שונא יהודים מובהק, התומך במחבלים מוסלמים המבצעים פיגועים בישראל.

במקום השלישי מתייצבת המפלגה השמרנית עם 17 אחוזים בלבד, באחד מרגעי השפל הגדולים שלה בכל הזמנים, ובמקום הרביעי והחמישי המפלגות ה'ליברל דמוקרטית' וה'ירוקים' עם 16 ו־ 11 אחוזי תמיכה בהתאמה. שתי המפלגות הללו רשמו עליה משמעותית בדעת הקהל לעומת הסקר הקודם שנערך לפני חמישה שבועות בלבד.

נראה כי הבריטים, לפחות לפי הסקר, נוטשים את המפלגות הממסדיות הישנות, ופונים לאלטרנטיבות חלופיות. במקרה של המפלגה השמרנית זה קורה לנוכח כשלונה של תרזה מיי בניהול הממשלה בשלוש השנים האחרונות, ולנוכח חוסר ההסכמה בין חברי המפלגה לגבי הצורה והדרך בה יש לבצע את הברקזיט, ואילו במקרה של מפלגת הלייבור נטישת המצביעים באה בגלל הקיצוניות של קורבין, וגם בגלל האנטישמיות שלו.