נשים וילדים בבית הדסה תשל"ט
נשים וילדים בבית הדסה תשל"טצילום: גרשון אלינסון

בימים אלו מלאו 40 שנים לכניסת הנשים לבית הדסה בחברון.

כזכור, בחודש אייר תשל"ט, באישון ליל, נכנסה קבוצה של תשע נשים עם למעלה מ-20 ילדים לבניין בית הדסה בחברון.

בית הדסה היה בית חולים ששימש את הקהילה היהודית בחברון עד הפרעות בתרפ"ט ומאז ננטש עד חזרת הנשים אליו לאחר 50 שנה. כניסת הנשים לוותה במאבקים ובסיפורים הירואיים המזכירים את סיפור ההתיישבות בארץ ישראל לפני כ-100 שנה.

במשך חודשים ארוכים חיו נשות בית הדסה בתנאים קשים ללא מים זורמים וללא חשמל וללא שירותים, כשממשלת ישראל אינה מאפשרת חיים יהודים נורמלים בעיר האבות. כתוצאה מתנאים גרועים אלו חלה בנה של הרבנית מרים לוינגר בצהבת והחשש היה שדבר זה יביא לעזיבת הנשים את הבית, ובכך יקטע החלום של שיבת היהודים לתוככי חברון.

הרבנית לוינגר מספרת "היה בוקר אחד שקמתי וראיתי שהעיניים של שלמה הבן שלי צהובות. בגלל שהייתי אחות זיהיתי את זה מיד. אמרתי לעצמי, לשלמה יש צהבת, עכשיו כל הנשים יעזבו. זה הסוף של בית הדסה. הייתי חייבת לשכב כדי לעכל את העניין ולהתמודד עם זה שנגמר הסיפור.

הרבנית לוינגר מאחורי שער בית הדסה
הרבנית לוינגר מאחורי שער בית הדסהצילום: גרשון אלינסון

''שכבתי על המיטה רבע שעה, ואז קמתי והלכתי לאשה הראשונה, אמרתי לה: לשלמה יש צהבת. אז היא אמרה - אז מהר, תסעי לירושלים ותיקני חיסונים. אמרתי - את לא עוזבת? והיא אמרה- מה את מדברת שטויות. סעי לירושלים! הלכתי לאשה השניה ואמרתי לה - לשלמה יש צהבת. אז היא ענתה - צריך מהר לעשות חיטוי בבית הדסה. שאלתי אותה - את לא עוזבת? אז היא אמרה-- מה פתאום? בואי נתחיל לנקות! אז ככה זה היה, עברתי אשה אשה ואף אחת לא חשבה לעזוב. ניקינו והביאו לי חיסונים מירושלים ונתתי לכולם".

"ידעתי שפואד (שהיה אז מפקד אזור יהודה ושומרון) ינצל את ההזדמנות הזו כדי לגרש אותנו אז הלכתי מהר לרופאה בקרית ארבע וסיפרתי לה על הצהבת ועל כך שניקינו וחיסנו. היא אמרה שאם כך זה בסדר ואין מה לדאוג. שאלתי אם אני יכולה לומר את זה בשמה והיא הסכימה. ובאמת הגיע פואד ואמר כולם החוצה. אמרתי לו מה שהרופאה אמרה ובזכות זה יכולנו להשאר.

''בעקבות הצהבת שלחו אלינו וועדה שתבדוק את התנאים, והיא הוציאה מסמך ובו המסקנה שהתנאים בבית הדסה תת אנושיים. אז הוחלט לתת לנו לשים צנרת, שירותים, מקלחת וכיורים. הקבלן גם הכניס חשמל בלי לשאול. התנאים התחילו להיות אנושיים יותר, ואחרי שמונה חודשים הותר גם איחוד המשפחות, והותרה כניסת הגברים לבית הדסה".

ביום רביעי הקרוב בשעה 19:30, תקיים עמותת 'הרחיבי מקום אהלך' העוסקת בגאולת בתים בחברון, ארוע הוקרה לפועלן הלאומי היסטורי של הנשים בבית הדסה - התיישבות פורצת דרך.

הערב יתקיים בבית השלום בואכה מערת המכפלה, בניין אשר נרכש מערבים בשנים האחרונות וכיום נבנית בו שכונה יהודית חדשה המהווה קומה נוספת בגאולת חברון.

לאתר בית השלום לחצו כאן