נתניהו וטראמפ
נתניהו וטראמפPhoto by Avi Ohayon/GPO

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתבטא בימים האחרונים במסרים מאוכזבים לגבי אי ההצלחה להקים ממשלה ועריכת בחירות נוספות בישראל.

עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל מנסה להסביר למה בדיוק מתכוון טראמפ. "בין הנשיא טראמפ לראש ממשלת ישראל נתניהו יש יחסים אישיים טובים. מה שהנשיא רצה להדגיש זו החשיבות שיהיה מצב פוליטי יציב בארץ כדי להעצים ולפתח את הברית בין ארצות הברית וישראל".

כשטראמפ מסתכל מרחוק על המפה הפוליטית שלנו. נתניהו נראה לו כמו האיש המועדף מבחינתו לעמוד בראשות הממשלה?

"הנשיא לא רוצה להתערב בפוליטיקה הישראלית והוא מאוד זהיר בעניין. הוא מעריך את נתניהו ואל מסתיר את הערכתו. המצב שנגרם בפוליטיקה הישראלית ויוצר אי יציבות, כך מרגיש טראמפ, לא טוב לברית בין המדינות. יש דברים שהנשיא טראמפ רוצה לקדם באזור שלנו ואם אין ממשלה והמצב לא יציב, ההתקדמות הזאת מתעכבת".

מערכת הבחירות תעכב את הצגת תכנית המאה? אנחנו רואים שהסדנה הכלכלית שתכננו האמריקנים בבחריין ממשיכה כסדרה.

"ממשל טראמפ לא רצה לחשוף את התכנית שלו לפני הבחירות הקודמות, כדי לא להתערב במערכת הפוליטית. הם הסכימו אז להמתין עד שתקום ממשלה אחרי הבחירות. אחרי פיזור הכנסת בשבוע שעבר, משהו שלא היה צפוי, אני מתאר לעצמי שזו תהיה שוב סיבה לעכב את הצגת התכנית עד שהבוחרים כאן בארץ יעשו את ההכרעה שלהם".

"בינתיים יש גם גורמים אחרים באזור שלנו, ששותפים לתכנית הכלכלית שהיא בליבת תכנית המאה, והם רוצים להתכנס וליהנות מהפירות של המאמצים שעשה ממשל טראמפ להגשים את התכנית".

יכול להיות שהאמריקנים מחכים עדיין לפלסטינים כדי לנסות לצרף אותם לתכנית?

"אני עוקב אחרי כל הציוצים של ג'ייסון גרינבלט שהוא אחראי לכל השיחות עם כל הגורמים כולל הפלסטינים והוא באמת מקווה ורוצה שהפלסטינים יסכימו להשתתף בועידה בבחריין ולשתף פעולה עם הממשל בוושינגטון. אבל כמו שידוע לנו אבו מאזן, חמאס ורוב הגורמים הפלסטיניים האחרים לא רוצים בזה. הם שולחים אלינו טילים ודוקרים אזרחים שלנו. הם ממשיכים באותו קו בו נקטו במשך מאה השנים האחרונות".

"גם אני דיברתי עם גורמים פלסטיניים שמוכנים לקחת חלק בתכנית, אבל המנהיגות שלהם אינה מעוניינת. להם יש תכנית למחוק את מדינת ישראל מהמפה ולא משנה כמה זמן זה ייקח".

ראש הממשלה רוצה להזמין את הנשיא לביקור בישראל עוד לפני הבחירות, להנחת אבן פינה ליישוב החדש ברמת הגולן על שמו של טראמפ. זה משהו שיכול לצאת אל הפועל?

"אני יודע שיש תכנית לטקס כזה ואפילו אמרו לי שאני מוזמן. זה כבוד גדול ובוודאי מגיע לנשיא טראמפ שיהיה יישוב על שמו בגולן אחרי ההחלטה ההיסטורית להכיר בריבונות הישראלית. יש גם שיקולים של הגינות בהקשר למערכת הבחירות. אני סומך על ראש ממשלת ישראל נתניהו שיפעיל את שיקול הדעת שלו בעניין הזה. אם הוא חושב שזה בסדר להזמין את הנשיא טראמפ זה בסדר גמור וגם אם לא - זה מובן".