סין
סיןצילום: פלאש 90

אחד ממעשי הטבח הקשים ביותר במאה ה-20 התרחש בתאריך 4 ביוני 1989. הממשלה הסינית שלחה כוחות צבא גדולים, לרבות טנקים משוריינים, על מנת לדכא את המהומות.

יוזמי ההפגנות היו סטודנטים סינים שדרשו רפורמה במערכת השלטון. במהלך דיכוי ההפגנות החלו הטנקים הסיניים לרמוס את המפגינים, והחיילים החלו לירות באלפי המפגינים. על פי ההערכות המקובלות עומד מספר הקרבנות בטבח על 3,000 בני אדם, למרות שמסמך סודי של בריטניה טען בשנת 2017 כי הטבח נהרגו לפחות עשרת אלפים בני אדם.

בעקבות ציון 30 השנים לטבח התגודדו משעות הבוקר המוקדמות אלפי בני אדם בכיכר טיינאנמן. ממשלת סין הורתה לצבא ורשויות הביטחון המקומיות לחסום את הגישה לכיכר עבור כלי התקשורת, לרבות רשתות התקשורת האמריקאית ובהן CNN, סוכנויות הידיעות רויטרס ובלומברג, ולשאר התקשורת הזרה. שוטרים במדים פיטרלו לאורך הכיכר על מנת לוודא כי לא יתפתחו מהומות חדשות לציון 30 השנים לטבח.

גם בפולין ציינו היום את הבחירות הדמוקרטיות הראשונות לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי שהתקיימו בתאריך 4 ביוני 1989. הבחירות קבעו את חברי ה"סיים" (הבית התחתון של הפרלמנט הפולני) ואת הסנאט (הבית העליון). כל המושבים, גם בפרלמנט וגם בסנאט, נכבשו אז ע"י תנועת "סולידריות" שבראשה עמד כזכור לך ולנסה, מה שהפך את פולין למדינה היחידה בגוש המזרחי שנציגיה הנבחרים זכו להרבה מאוד כוח ועצמאות. ראש הממשלה הראשון בפולין הדמוקרטית היה תדאוש מזובייצקי שנפטר בשנת 2013. הניצחון של "סולידריות" והקמת הממשלה הובילו לאפקט דומינו כאשר מדינות נוספות זכו לעצמאות לאחר פולין.

ביום שלישי בבוקר התקיים טקס בסנאט הפולני בו לקחו חלק הנשיא אנדז'יי דודא, רה"מ מתאוש מורבייצקי ויו"ר הפרלמנט הפולני. יו"ר הסנאט בפולין, סטניסלב קרצ'בסקי, אמר כי "אנו יכולים להיות גאים בכך ואנו נדבר על כך. אנו נזכיר לאירופה כולה שלפני 30 שנה הצלחנו להגיע להסכם ולארגן בחירות חופשיות למחצה"