טראמפ ורעייתו
טראמפ ורעייתוREUTERS

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשאל הבוקר (רביעי) האם האופציה לפעולה צבאית נגד איראן נמצאת על השולחן, לאור התנהלות המשטר בטהרן בעת האחרונה.

טראמפ ענה, "זו תמיד אפשרות שקיימת מבחינתנו, אבל אני מעדיף לדבר עם איראן".

נזכיר כי לפני כשבועיים, הגיב נשיא ארה"ב בצורה חריפה מאוד על ירי קטיושה לעבר השגרירות האמריקנית בעיראק, שנעשה על ידי ארגון שאיראן תומכת בו.

"אם איראן רוצה להילחם, זה יהיה הסוף הרשמי שלה", איים טראמפ בחשבון הטוויטר שלו והוסיף מסר ברור למשטר בטהרן: "לעולם אל תאיימו שוב על ארצות הברית".

עם זאת, בשבוע שעבר הבהיר השליח המיוחד של הממשל האמריקני לנושא האיראני, בריאן הוק, כי ארה"ב מנסה לשמור על ערוץ דיפלומטי פתוח - ישיר או עקיף - עם האיראנים.

"מדיניות החוץ שלנו לגבי איראן כוללת רשימה של 12 דרישות הקשורות לתכנית הגרעין, תכנית הטילים הבליסטיים והתוקפנות של האיראניים במזרח התיכון. היא משקפת את הקונצנזוס העולמי לפני עסקת הגרעין.

''איראן עומדת בפני הבחירה אם הם רוצים להיות מדינה נורמלית או קיצונית. הנשיא אמר שישמח לשוחח עם מנהיגי איראן כי הוא רוצה להגיע לעסקה טובה יותר שתחליף את הקיימת", אמר הוק.

הוא שב והדגיש כי ארצות הברית לא תהסס להגיב לכל מתקפה על מטרות שלה או של בנות בריתה. "הזהרנו את האיראנים שאם נותקף נגיב בכוח. שלחנו כוחות לאזור כדי להיות מוכנים לכל איום. אנחנו סבורים שיש כאן אפקט הרתעה שהמשטר האיראני ער לו".

הבוקר דווח כי אולי היינונן, שניהל במשך שנים את תחום הביטחון בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ואף כיהן כסגן ראש הסוכנות טען כי הציבור בישראל לא מודע לחומרת הסכנה שטמונה בנשק גרעיני בידי איראן.

היינונן הוסיף בראיון לגלי צה"ל כי "הישראלים צריכים לדאוג, וגם למדינות המפרץ יש סיבה לחשוש, איך תוכלו להגן על ביטחונכם אם איראן תשיג יכולות גרעיניות?".

הוא מתח מעביר ביקורת חריפה על התנהלות הסוכנות, וטוען שהיא מעלימה עין מהמירוץ של טהרן לפצצה הגרעינית. לתפיסתו אפילו החלטת ממשל טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין משרתת את איראן: "האייתולות יכולים לספוג את העיצומים החדשים, ובינתיים הם בונים צנטריפוגות חדשות".