שבועות
לאכול סעודות חג - ולהישאר בריאים

רבקי הררי – מנהלת מחלקת התזונה בהדסה, מציעה להוסיף למטעמי החג גם דגנים מלאים, ירקות, פירות ושמן זית.

רבקי הררי , ג' בסיון תשע"ט

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

חג השבועות הוא חג הביכורים וחג מתן תורה ועל ידי כך מקשר בין רוח וחומר. לאחר חזרת עם ישראל לארץ ישראל החג מבטא את השמחה על תנובת החקלאות הארץ ישראלית ושמחה על מתן התורה.

המנהג שהשתרש במשך שנים הוא לאכול מוצרי חלב ובכתבה קצרה זו אמליץ כי לצד מוצרי החלב הארוחות בחג יכללו מתבואות הארץ ושבעת המינים שארץ ישראל השתבחה בהם: דגנים מלאים, ירקות, פירות ושמן זית.

חג השבועות משופע במתכונים שמקורם בתוצרת חלב- עוגות, עוגיות, פשטידות, מאפים שונים ועוד. כדי לשמור על תזונה בריאה ולא לחרוג בכמות גדולה בכמות הקלורית היומית יש לשלב בכל ארוחה מספר סלטי ירקות.

מומלץ כי המאפים יהיו מדגנים מלאים והשמן העיקרי שיעשה בו שימוש יהיה שמן זית כתית מעולה ניתן להגיש פירות כמנה אחרונה, מה שיקטין את כמות העוגות והקינוחים האחרי.

כדי לעבור בשלום את חג השבועות מומלץ לצרוך מוצרי חלב שמכילים פחות שומן. להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לעמוד במשימות הבריאותיו: שמנת אפשר להחליף ביוגורט של 1.5% שומן או שמנת 9% שומן,

גבינות שמנות 9-30% שומן מומלץ להחליף בגבינות של 5%-0 שומן גבינות צהובות קשות ושמנות- מומלץ להחליף בגבינות צהובות "לייט" המופחתות בכמות שומן למתכונים המכילים גבינות צהובות, בעוגות או מנות אחרונות אשר המתכון משופע בכמה חבילות של שמנת מתוקה כדאי להחליף חלק מהשמנת המתוקה בגבינה לבנה %5 שומן וכן מומלץ לוותר על השתיה המתוקה ולהגיש מים.

בנוסף חשוב בכל ארוחה לשלב ירקות טריים אפויים ומאודים כסלט ואנטיפסטי כאשר חשוב שרוטב הסלט יהיה על בסיס שמן זית בלבד.