פונה לנתניהו. חוטובלי
פונה לנתניהו. חוטובליצילום: פלאש 90

סגנית שר החוץ, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, לא מתכחשת לאכזבתה לנוכח החלטת ראש הממשלה למנות את חבר הכנסת אמיר אוחנה לשר המשפטים הזמני על פניה, אך סבורה כי ראש הממשלה עדיין יכול לאחות את הקרע מול הציונות הדתית.

את דבריה פותחת חוטובלי בדברי ברכה ואיחולי הצלחה לחבר הכנסת אוחנה, אך ביושר מוסיפה: "לא אסתיר את האכזבה מכך שהייתי יכולה להיות גשר משמעותי בין הציבור הדתי שהצביע בהמוניו לליכוד כבר שתי מערכות בחירות, קיבל החלטה ערכית שהוא הולך עם מפלגת השלטון בין השאר משום שיש לו נציגות במפלגת השלטון, ואני רואה במינוי שלי כשרה דתית ראשונה פתרון למשבר עם הציונות הדתית, שליחת מסר של חיבוק לציבור הנפלא הזה שהולך עם ראש הממשלה יד ביד".

בדבריה מציינת חוטובלי כי אינה רואה בפיטורי בנט ושקד מהלך נוסף של התנכרות לציונות הדתית אלא מהלך שהתבקש משום שהשניים לא קיבלו מנדט מהעם להמשך תפקידם, "יש דרך לייצב את היחסים עם הציונות הדתית והדרך הזו עוברת דרך נציגי הציונות הדתית בליכוד, ואני חושבת שזו הזדמנות. אני מצפה למינוי בסבב המינויים הקרוב.

''אני חושבת שאחרי עשר שנים וארבע מערכות בחירות, מילוי של שורת תפקידים וותק פוליטי הדעת נותנת שהכי טבעי הוא שהדבר יקרה והציבור הציוני דתי מצפה לזה. אני גם סבורה שאני יכולה לסייע במערכת הבחירות הזו דרך המינוי. התפקיד הזה הוא קריאת כיוון לציבור שלי וכל דבר שיכול לסייע לניצחון במערכת הבחירות הזו צריך להיעשות, יותר אחדות וחיבוק של מגזרים שאכפת להם מעתיד המדינה".

בהקשר זה מזכירה חוטובלי את פיטוריו של קובי אלירז, איש ההתיישבות והציונות הדתית, מתפקידו במשרד הביטחון, "הפיטורין שלו כאבו לי מאוד. אני יודעת שקובי הוא איש מאוד ראוי שעזר מאוד להתיישבות ופעל בכל ליבו ומאודו כדי שמפעל ההתיישבות יצליח. הדברים הללו דורשים תיקון שניתן לבצע אותו בימים הקרובים".

ואולי, שאלנו, העובדות המצטברות של פיטורי בנט ושקד, פיטורי קובי אלירז והעדפת אמיר אוחנה על פניה שלה מעידים בכל זאת שראש הממשלה, האחראי לכל המהלכים הללו, מעדיף מגזרים אחרים שאינם בכיסו על פני הציונות הדתית, ומגזר הלהט"ב הוא אחד המגזרים שאליהם הוא פונה כעת גם מטעמי פוליטקלי-קורקט וגם משום שמגזר זה מתנדנד בין ימין ושמאל.

"יש מספיק מקום סביב שולחן הממשלה כדי לקבל את כל המגזרים שראש הממשלה רוצה לחבק במערכת הבחירות הזו, זה הציבור הדתי, הרוסי ועוד. היה חסר לנו מנדט אחד להרכבת הממשלה ושבעה מנדטים ירדו מתחת לאחוז החסימה. אנחנו צריכים חזרה את המנדטים האלה ועדיף שהם ישבו לבטח במפלגה חזקה שידוע שכל קול בה הולך לימין.

''זו לא תחרות בין מגזרים, אלא בינינו לבין השמאל. צריך לדעת להרכיב ממשלה גם בלי ליברמן שאמר במפורש שהוא לא בהכרח יהיה בממשלה הבאה. זה קרב לאומי קשה וכדי לעשות זאת טוב צריך למנף את כל הנכסים האלקטוריאליים שלנו בליכוד".

בהקשר זה של זלזול מתמשך בציונות הדתית הזכרנו בפני חוטובלי גם את הפנייה של נתניהו לכיוונה של מפלגת העבודה, כפי שהיו רבים שהזהירו והתריעו שיקרה. חוטובלי מצידה קובעת כי המהלך היה מהלך של אין ברירה ולא כלל את כל מפלגת העבודה אלא את פיצולה במחיר של תיק האוצר וסגנות שר הביטחון, מה שלא היה גורם לממשלה כולה לפנות שמאלה. "במקור נתניהו רצה ממשלת ימין".

"אני מסרבת להאמין שנתניהו רוצה לשלוח מסר כזה לציונות הדתית ערב בחירות", אומרת חוטובלי כשהיא מתבקשת להתייחס לצירוף האירועים האחרון של פיטורי בנט שקד ואלירז והבחירה שלא למנות אותה עצמה לשרה, אולי כי אין צורך בציונות הדתית.

"הבחירה באמיר הייתה אחרי שיריב לוין, שהיה האיש המתאים ביותר, סירב וראש הממשלה החליט משיקוליו שלו לבחור באוחנה אבל לא מאוחר לתקן את היחסים עם הציונות הדתית. יש כאן הזדמנות ואני רואה בעצמי גשר לכך. באים אלי אנשים ואומרים לי שהם חשים אכזבה אחרי שנים של נאמנות זה היחס שהם מקבלים מראש הממשלה. אני רוצה לנצל את הבמה הזו כדי להגיד לראש הממשלה, יש לך הזדמנות לתקן את הקרע עם הציונות הדתית, גם בעיסוק בנושאים שחשובים לציבור הזה כמו ערכים, זהות וחינוך.

''אלה הנושאים שמעניינים את הציבור שלנו. אם נתניהו יראה את הבחירות הללו כהזדמנות היסטורית להביא מצביעים מהציונות הדתית, הוא צריך להשתמש במי שכל השנים הללו עזר לו להביא את הקולות הללו לליכוד. הייתי יד ימינו כדי להביא את הציבור הציוני דתי לליכוד ואני חשובת שהציבור הזה מצפה לייצוג סביב שולחן הממשלה".

האם יכול להגיע מועד בו היא עצמה תחוש שצדקו כל המתריעים ומזהירים בפניה שלא אלו פני נתניהו? חוטובלי משיבה: "אני מאמינה שהליכוד הוא הבית של כל מצביעי הליכוד בישראל. הוצע לי לעמוד בראש הבית היהודי בבחירות האחרונות, אבל ברור לי שרק מפלגת ליכוד גדולה וחזקה יכולה להבטיח את שלטון הימין ולכן אני שלמה עם הבחירה הפוליטית שעשיתי ומאמינה שעוד ועוד ציונים דתיים יקבלו החלטה דומה".

"יש כאן רגע שבו נלחמים על עתיד הימין בישראל. יש כאן הזדמנות לחבק את מי שתמיד הלך עם הליכוד וזו הציונות הדתית. אני לא חושבת שטעיתי בדרכי הפוליטית. הבאתי את עולם הערכים שלי במשרד החוץ בכל תפקיד שאותו עשיתי. עוד לא מאוחר לתקן ולשדר את היחס האוהד לציבור הנאמן ביותר של ראש הממשלה".