משה שבח אביו הרב רזיאל הי"ד בראיון לערוץ 7
משה שבח אביו הרב רזיאל הי"ד בראיון לערוץ 7צילום: יוני קמפינסקי

משה שבח, אביו של הרב רזיאל שב"ח הי"ד שנרצח בפיגוע ירי לפני כשנה וחצי, תוקף את אלוף פיקוד המרכז נדב פדן על אי הריסת בית המחבל שרצח את בנו ונבנה מחדש.

חצי שנה לאחר פניית המשפחה לאלוף בבקשה להרוס את המבנה, השיב האלוף כי "כיוון שהבית נהרס בפעילות מבצעית לא הוצא צו החרמה והריסה. העניין הועבר לבחינת גורמי הביטחון".

משפחת שבח פנתה לפני יותר מחצי שנה לאלוף פיקוד המרכז נדב פדן בבקשה להרוס את בית המחבל שנבנה שנית.

הריסת ביתו של אחד מרוצחי הרב שבח הי''ד

בפניה, שנשלחה על ידי עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, נכתב כי לפי התמונות שפורסמו בתקשורת נראה כי בית המחבל שרצח את הרב רזיאל שבח הי"ד, אחמד ג'ראר, נבנה מחדש לאחר שנהרס בפעילות מבצעית.

עו"ד בלייכר הזכיר כי לפי הוראות הביטחון חל איסור בניה על בית שנהרס מכוח צו, וכי הגדרת צו הינה 'לרבות מינוי, צו, הודעה, הראה, דרישה והיתר". כמו כן, ציין בלייכר כי קיימים תקדימים של בתים שנהרסו תוך כדי פעילות מבצעית, והרשויות דאגו שלא ייבנו מחדש, אף כאשר הבית לא שייך כלל למחבל.

באותה פניה לאלוף ביקש עו"ד בלייכר לבצע מעצר מידי ושפיטה לעונש המירבי של השותפים בבניית הבית מחדש ולהורות באופן מידי על הריסתו. לדבריו "כל יום נוסף שהבית עומד על תילו מהווה פגיעה קשה בביטחון אזרחי ישראל, ופגיעה קשה ביותר בנרצח ובמשפחתו".

כאמור, רק לאחר יותר מחצי שנה השיב אלוף פיקוד המרכז לפנייה, חרף תזכורות חוזרות ונשנות מצד משפחת שבח.

בתשובתו טען האלוף כי המבנה נהרס בעת פעילות מבצעית ללכידת המחבל, שהתבצר בבית הנידון. "נבהיר כי מכיוון שהבית נהרס בפעילות מבצעית, לא הוצא בנסיבות העניין צו החרמה והריסה".

בעקבות זאת, הסביר האלוף כי בניית הבית מחדש הועברה ל"בחינת גורמי הביטחון האמונים על הנושא, והעניין מצוי בבחינתם".

משה שבח, אביו של הרב רזיאל שבח, תקף את תשובת האלוף, ואמר כי "הריסה בפעולה צבאית יכולה להיחשב כצו. מציגים את הדברים בצורה כזו כי אנשים לא מכירים את החוק. יש לי הרגשה שלצה"ל או למשרד הביטחון קשה להתמודד עם זה, והם מעדיפים ראש שקט. הרסו פעם אחת והרימו ידיים".

עוד אמר שבח כי "לא רק אצל הבן שלי נבנה הבית שוב. המחבלים יודעים את זה, ובונים את הבתים מחדש טוב יותר. שיפור עמדה. הצבא מגיב רק כשדוחפים אותו לפינה. אומרים שלא נהרס על ידי צו – אבל בחוק צו זו גם הוראה של מפקד בשטח, לאו דווקא בית משפט".

"מצער שזה ככה. מקווה שבסוף יגיעו למסקנה שבאמת צריך להרוס. אם הורסים למחבל בית ואחרי שבועיים הוא נבנה שוב, איפה ההרתעה?", סיכם אביו של רזיאל הי"ד.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את המשפחה אמר כי "תשובת האלוף הגיעה רק לאחר חצי שנה, כאשר בתשובה מצויין שהעניין בבדיקת גורמי ביטחון. לא יתכן ולא מקובל שנבנה כאן מבנה שכולו תמיכה בטרור ועידוד לשחיטת יהודים והדבר כבר מעל חצי שנה בבדיקה. אנחנו בפנייתנו הצענו כמה קונסטלציות חוקיות להריסה מיידית של הבניין ואף למעצר תומכי הטרור.

"גם אם היועמ"ש הצבאי החליט שלא ניתן להרוס מיד, היה עליו להוציא צו הריסה מחודש בהקדם ולהרוס תוך חודש ימים. בניין שכולו סמל של טרור שמאוכלס בלא שהצבא נוקט אצבע מהווה פגיעה קשה בהרתעה וסכנה ביטחונית ראשונה במעלה. הגיע הזמן לפעול", דברי עורך הדין.