הדמיה של מרכז המבקרים בלוד
הדמיה של מרכז המבקרים בלודצילום: דוברות

עיריית לוד והחברה הכלכלית שלה, יחד עם אנשי עמותת 'אדרבה לוד' שוקדים בימים אלה על הקמת מרכז תיירותי-חינוכי ייחודי, שיציג את אחד הפרקים המסעירים והמרתקים בתולדות העם היהודי: תקופת התנאים.

בימים אלו שוקד צוות על תכנון הפרויקט, במימון עיריית לוד שהקצתה לשם כך תקציב של כמיליון שקלים.

על פי ההערכות, בתוך שנתיים עד ארבע שנים המרכז יעמוד על תילו. הוא יתפרס על פני שטח של 2,500 מ"ר על פני שטח בן 5 דונם שעיריית לוד הקצתה במיוחד לשם כך ברחוב העלייה באזור העתיק של העיר, שבו נמצאו פסיפסים בני 1,500 שנה ויותר. אל הפרויקט חברו גם האגף למורשת במשרד ראש הממשלה, משרד החינוך ומשרד החינוך.

לוד, שהיא אחת הערים העתיקות בארץ ואף בעולם כולו, הייתה לאחר חורבן הבית המרכז היהודי הבולט ביותר בארץ במשך שבעים שנה.

המרכז המתוכנן יזמין את המבקרים בו לחוות, להתנסות, לדון וליצור. המבקרים "יפגשו" עם דמויות מן העבר ועם סיטואציות אשר יזמנו דיון ושיח ויעוררו רגש חשיבה ודמיון. המרכז יציע המחשות והתנסויות מפתיעות סביב סוגיות, ערכים ואופני חשיבה מעולמו של בית המדרש.

יאיר ליברמן, מייסד 'אדרבה' שאחראי על היוזמה להקמת המרכז אמר כי "למגזר החרדי יש חשיבות גדולה לנושא הזה, משום שהוא מחזיק את הסיפור של לימוד התורה. 'אדרבה' לוד בא לספר את הסיפור החסר בהיסטוריה שלנו בישראל. סיפרנו את סיפורי התנ"ך ואת מורשת הפלמ"ח אבל את המורשת והחוכמה היהודית לא סיפרנו. היצירה הזו, של התלמוד, נבנתה כאן בלוד. במרכז ננסה להבין את תחושת המשבר שאחרי החורבן ואת הקמת התשתית לתורה שבעל פה; זה היה משהו שאין לו אח ורע בתולדות האומות: למרות החורבן, כולם עוסקים בלמידה. רבי עקיבא, רבי טרפון, רבי אליעזר, רבי יהושע ועוד תנאים שגרו פה הם התשתית של התלמוד שהוא מוסד משפיע, מעצב תודעה, על התרבות היהודית".

על פי התכנון, במרכז המבקרים שיוקם יסופר סיפורו של התלמוד והבאים שעריו יצללו לעולם בית מדרש, החכמה היהודית, פרקי אבות, יבינו מה הוא דף גמרא ועוד. "יש ללוד סיפור עם משמעות לאומית ובין-לאומית ואותו נציג לבאים בשערי המרכז", הוסיף ליברמן.

ראש העיר, עו"ד יאיר רביבו, אמר כי אַדְרַבָּה לֹוד עתיד להיבנות בעיר העתיקה של לוד, המקום בו חיו ופעלו אישים דגולים אלו. העיר העתיקה של לוד נמצאת בימים אלה בעיצומו של הליך תכנון ופיתוח אינטנסיבי.

"במסגרת זו מתוכננים שיקום האתרים והמונומנטים ההיסטוריים בעיר העתיקה, ובניית מוזיאון 'פסיפס לוד' על ידי רשות העתיקות. הקמת המוזיאון, כחלק משיקום המכלול התיירותי, צפויה להוות נקודת מפנה בהתפתחות העיר. לוד תשפר את תדמיתה כעיר בעלת עבר היסטורי מפואר, וכעיר המשקיעה בחינוך ובערכי מורשת. המרכז יסייע למשוך אל העיר קהל, ולמצות את הפוטנציאל התיירותי והכלכלי הטמון בה", דברי רביבו.