בסדנ"ויוני קמפינסקי

''בסדנו'' היא קבוצה ישראלית-אמריקנית המתמחה בהשקעות בחברות סטארט-אפ, בחברות מסחריות, הייטק ונדל"ן בארץ ובעולם.

ממשרדי החברה בתל אביב ובעזרת צוות מומחים ממגוון תחומים, מאתרת הקבוצה מיזמים רבי פוטנציאל ומלווה אותם להצלחה פיננסית - והכל, כפי שאומר יו"ר הקבוצה, אליעזר גרוס, בסיעתא דשמיא.

"פירוש השם בסדנ"ו הוא 'בסיעתא דשמיא נעשה ונצליח'. הקמתי את החברה לפני שבע שנים, אחרי למעלה מ-30 שנים של עיסוק בסחר בינלאומי בכל תחום ממטוסים ויהלומים ועד ברגים למשקפיים. זה הביא אותי לאנשים שהתחילו להגיע אלי עם פטנטים ורעיונות. כששמעו שאני משקיע בחברות סטארט-אפ באו אלי אנשים וביקשו שאשקיע את הכסף בשבילם. מצאתי את עצמי מנהל מועדון משקיעים וכך נוסדה בסדנ"ו".

"מה בעצם אנחנו עושים? אנחנו לוקחים חברות שהן בתחילת דרכן ועוזרים להן להתקדם במהירות", מסביר גרוס.

ד"ר אילן כהן, יו"ר ושותף בכיר בקבוצת ריינהולד כהן מציין כי "כדי להשקיע נכון, צריך גוף מקצועי שידע להבין נכון ולנתח נכון את מה שהיזמים אומרים ואת הפוטנציאל של המיזם. יש הרבה מאוד נעלמים בכל מיזם טכנולוגי".

אז איך בוחרים חברה ובודקים את הפוטנציאל שלה? "יש לנו תהליך מובנה שאנחנו בוחנים בו את החברות. בערך מכל 70 פניות אנחנו משקיעים בחברה אחת. יש וועדת השקעות ולפני ואחרי שמשקיעים מבקשים מריבונו של עולם שישלח סיעתא דשמיא. אני יכול להגיד שכשאני מסתכל מסביב, אחוזי ההצלחה שלנו הרבה יותר גבוהים משל אחרים - וזה בזכות סיעתא דשמיא", מספר גרוס.

הוא מוסיף, "אנחנו מגייסים סכומים החל מעשרות אלפי שקלים ועד מאות אלפי שקלים או מיליונים בודדים - בישראל. בארה"ב הסכומים קצת יותר גבוהים. התחום הזה כולל סיכויים יותר גבוהים וסיכונים יותר משמעותיים. אם אתה משחק על פי הכללים כמו שצריך ואתה מפזר את ההשקעה, סבירות גבוהה שתעשה כסף".

לדבריו, "אנחנו קונים חברה ישראלית בכסף ישראל ואחרי שנה שנתיים מוכרים אותה בכסף אמריקני. אנחנו לא נשארים לשבע או עשר שנים. היציאה צריכה להיות אחרי שנה עד ארבע שנים. לא תמיד אנחנו מצליחים לצאת, אבל כשמצליחים מרוויחים יפה כי לא רק שאנחנו מרוויחים את הגידול אלא גם את הארביטראז' ששווה מאה אחוזים".

ד"ר אילן כהן מנסה לעמוד על 'סוד הקסם' של בסדנו. "כתוצאה מהאוירה היזמית אנשים עושים בצורה יותר יעילה. בישראל משך הזמן להגעה לתוצאה עולה בכמה מונים על מה שקורה בחו"ל וגם העלות נמוכה יותר".

"אני אדם חילוני, בסדנו היא ארגון שבמהותו חרדי. אבל יש כמה דברים ב-DNA של הארגון שאני מרגיש קרוב אליהם. הוא מתנהל בצורה מאוד מקצועית בבחינת השקעות, בהגדרה מאוד ברורה ומדוייקת לאן רוצים להגיע והכי חשוב - הארגון הוא מאוד אתי", הוא מוסיף.

יו"ר בסדנו אליעזר גרוס מציין כי "כל ההשקעות שלנו הן השקעות כשרות. יש לנו ליווי של בד"ץ העדה החרדית שיש בו מחלקה לענייני פיננסים. אין בעיה של שבת או של ריבית. אנחנו לא משקיעים בכל דבר - וודאי שלא מה שנוגד את ההלכה. יש לנו יותר סיעתא דשמיא בגלל שאנחנו פועלים לפי ההלכה".

הוא מדבר גם על תחושת השליחות בעשייה. "אנחנו נהנים מכל רגע ומושקעים בעשרות חברות. לפעמים יש דברים שמרוויחים, לעתים מפסידים אבל זו תחושה של יצירה ועשייה שקשה להסביר אותה. כשבא אדם ואומר 'תודה שעזרת לי להרוויח' או 'תודה שעזרת לממן את בר המצווה של הבן' אתה מרגיש עם זה טוב שאתה מייצר משהו עבור אחרים".