קריאת ספרים
קריאת ספריםצילום: ISTOCK

לקראת שבוע הספר, ובמסגרת התכנית הלאומית להעשרת הקריאה והכתיבה, מפרסם משרד החינוך את תוצאות "מצעד הספרים" אשר התקיים בקרב 200,000 ילדי גנים ותלמידים מכיתות א'-י"ב.

מניתוח רשימת הספרים הזוכים עולה שתלמידים רבים רואים בקריאה אפשרות להזדהות עם מצבים מעולמם, מחברת הילדים או המשפחה.

היבט נוסף שבא לידי ביטוי בבחירת התלמידים היא האפשרות שהקריאה מזמנת, "לצאת למסעות והרפתקאות קסומות" וקבלת האחר.

במקום הראשון ברשימת הספרים בכיתות א-ג זכה ספרו של רן כהן אהרונוב, "ילד לא רגיל". זהו הספר השלישי בסדרת "ילדי בית העץ" והוא מספר על מאבקם של הגיבורים למען איתי, ילד שיש לו אוטיזם.

גם במקום הראשון במצעד העל-יסודי נבחר ספר העוסק בשונות, "פלא", ונוסף לו הספר "אוגי ואני", המציג את פלא מנקודת מבטם של אחרים ונבחר בין הספרים האהובים לכיתות ד-ו.

במקום הראשון בגני הילדים נבחר הספר "העפרון השחור" הספר נוגע בנושאים של כוחניות ומלחמה, עצמאות מחשבתית, הזכות לכל אחד לחיות את חייו לפי רצונו ושמירה על ה"אני.

הספרים "הרפתקה בווטסאפ" מאת אורית רינגל, שיוצא נגד חרמות ובידוד חברתי, והספר הנבחר "רוזלינדה יורדת מהעץ" מאת איריס ארגמן, שגיבורתו מוצאת חברוּת חדשה , סיפקו לקוראים הזדהות עם מצבים חברתיים בעולמם.

הספר הזוכה במקום הראשון לכיתות ד-ו, "אחיות", מספר על היחסים המורכבים בין שתי אחיות, ומהווה דוגמא לחשיבות המשפחה בעיני תלמידי ישראל, כמו גם לאהבתם לסוגת הרומנים הגרפיים. רומן גרפי נוסף שנבחר במצעד הוא "אנה פרנק, היומן הגרפי" מאת ארי פולמן ודוד פולונסקי, ומבוסס כמובן על יומנה של אנה פרנק.

לצדם נבחרו ספרים נוספים העוסקים בין השאר במשפחה, כמו "ניימאר", על חייו ומשפחתו של הכדורגלן הברזילאי, ו"כשסבא אליהו היה קטן" מאת ינץ לוי, שבו סב מספר לנכדו על חיי העוני בילדותו. הילדים והילדות שבחרו לצאת למסעות בעזרת הקריאה, בחרו במקומות רחוקים ומיוחדים.

"מצעד הספרים" היא מסגרת לפעילות בית-ספרית שמטרתה לעודד ילדים ובני נוער מכיתות גן ועד י"ב לקרוא ספרים ולהשתתף בפעילויות חווייתיות סביב הקריאה. התכנית מופעלת לכל אורך שנת הלימודים ומטרתה לעודד את הילדים לקריאת ספרים.

בתחילת שנת הלימודים תשע"ט פורסמה רשימת ספרים מוצעים. התלמידים קראו ממגוון הספרים ברשימות, קיימו פעילויות חווייתיות בעקבות הקריאה, ימי שיא, חידונים , מועדוני קריאה , שילוב אומנויות, מפגשים עם סופרים ועוד. שיא הפעילות הינו ההצבעה בה התלמידים בוחרים את הספר אותו אהבו השנה .

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אומר כי "לקריאה יש ערך שלא יסולא בפז. מעבר לעושר הידע, קשת הרגשות והמחשבה שהוא מעניק לעיצוב זהותו של אדם הוא גם כלי אדיר בצמצום פערים. מחקרים בתחום מצביעים על כך שקריאה יומית קבועה של 10 דקות לפחות, יכולה לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמיד ב-20 נקודות נוספות".

"לאור זאת, אנחנו פועלים במספר זירות כדי לקרב את התלמיד אל עולם הספר. התחלנו בשיפוץ הספריות הבית ספריות, ואנחנו עוברים גם לקריאה באמצעים דיגיטליים בהם ספרי אודיו והאזנה לספרים באמצעות המכשיר הנייד. מצעד הספרים הוא ערוץ נוסף. אני מברך את התלמידים שלקחו חלק במפעל החשוב הזה. רשימת הספרים שהגיעו לראש הרשימה יפים ומרגשים".